Transalpinský ropovod (TAL), který z Terstu zásobuje ropou rafinerie v Česku, Rakousku či Německu, může téměř okamžitě navýšit své dodávky o pět až šest milionů tun ropy ročně. Uvedla to společnost SIAT-TAL, která provozuje ropovod na italském území. Již dříve společnost uvedla, že dodávky do Česka může zdvojnásobit. Zvýšení dodávek si zatím nevyžádá technické úpravy a dodatečné investice do ropovodu. Ropovod TAL propojuje přístav v Terstu se středoevropskými zeměmi. Ropovod IKL začíná v bavorském Vohburgu an der Donau, kde se napojuje na ropovod TAL a pokračuje do českého centrálního tankoviště ropy u Nelahozevsi.
Ropovod může podle společnosti navýšit „téměř okamžitě“ své dodávky do střední Evropy o pět až šest milionů tun ropy ročně. „V minulosti ropovod přepravoval až 42 milionů tun ropy ročně a v uplynulých dvou letech objem dosahoval 37 až 38 milionů tun,“ uvedla mluvčí společnosti Paola Pasinová.
Přepravu v tomto rozsahu lze podle společnosti navýšit bez výraznějších zásahů do infrastruktury.
„Investice by byly nezbytné, pokud by se očekávaná poptávky rafinerií trvale dostala nad 45 milionů tun ropy ročně,“ uvedla pro ČTK Paola Pasinová.
Rozsah a trvání úprav by podle ní záležely na tom, jak vysoká by byla očekávaná poptávka ze strany rafinerií.
Podle informací provozovatele ropovod TAL pokrývá zhruba 90 procent dovozu ropy do Rakouska a 100 procent dovozu do jižního Německa. TAL je napájen ropou, kterou do přístavu v Terstu přiváží tankery z celého světa.
Na TAL je Česká republika napojena přes produktovod IKL. Přes IKL Česko pokrylo v roce 2021 zhruba 51 procent dovozu ropy, který činil 6,8 milionu tun, uvádí statistiky ministerstva obchodu a průmyslu.
Největším vývozcem ropy do Česka je Rusko, na které v roce 2021 připadlo 3,4 milionu tun. O větším využitím ropovodu TAL se mluví v souvislosti s možným unijním embargem na dovoz ropy z Ruska.
Ropovod TAL je spravován společenstvím TAL Group (TAL Consortium), které tvoří tři společnosti – Societá Italiana per l´Oeleodotto Transalpino S.p.a (SIOT), Transalpine Ölleitung in Österreich Ges.m.b.H a Deutsche Transalpine Oelleitung GmbH. Podíly v jednotlivých společnostech drží významné světové petrolejářské společnosti. Společnost MERO ČR je vlastníkem petiprocentního podílu ve všech třech výše uvedených společnostech.
Ropovod TAL propojuje přístav v Terstu se středoevropskými zeměmi. Zajištěním dodávek ropy do rafinérií v Rakousku, Německu a České republice napomáhá zabezpečit energetické potřeby těchto zemí.
Z přístavu v Terstu ropovod TAL pokračuje italským regionem Friuli Venezia Giulia, protíná Alpy a pokračuje přes Rakousko do Ingolstadtu v Německu, kde se rozdvojuje. Západní část ropovodu končí u Karlsruhe, východní u Neustadtu.
Celková délka potrubí činí 753 km. Úsek Terst – Ingolstadt je dlouhý 465 kilometrů, Ingolstadt- Oberrhein 266 kilometrů a Ingolstadt – Neustadt pak 22 kilometrů.
Přepravní kapacita ropovodu je 43 milionů tun ropy ročně, obsah ropovodu činí 457 000 kubických metrů.
Ropa v potrubí proudí rychlostí cca 0,5 – 2,2 metrů za sekundu.
Ropovod IKL začíná v bavorském Vohburgu an der Donau, kde se napojuje na ropovod TAL přepravující ropu, která je dopravována po moři do terminálu v italském Terstu.
Ve Vohburgu se dále nachází tankoviště o skladovací kapacitě 200 000 m3, které slouží jako krátkodobý mezisklad pro ropu, která je ropovodem IKL přepravována do centrálního tankoviště ropy u Nelahozevsi.
Ropovod IKL byl vybudován jako alternativní cesta k ropovodu Družba. Byl zprovozněn v roce 1996 a v době svého vzniku patřil k nejmodernějším a nejbezpečnějším zařízením svého druhu v Evropě. Jeho technický stav je stále velmi pečlivě sledován a vyhodnocován, v pravidelných intervalech se uskutečňuje komplexní měření technického stavu ropovodu.
Ropovod IKL má významný přínos pro energetickou bezpečnost České republiky, od svého zprovoznění přepravil do České republiky 38 druhů ropy z celkem 16 zemí.
(hrb, čtk)