Konec zadávání veřejných zakázek napřímo. Férová hospodářská soutěž. To je podstata liberalizace v dopravě, která má za cíl eliminovat korupci a nekalé jednání. Jaké výhody a úskalí to v praxi přináší? Odpověď nastínila konference, kterou pořádal Ekonomický deník a Česká justice. Zajímavý vhled do diskuze přinesl jednatel společnosti Siemens Mobility, s.r.o. Roman Kokšal. Jeho příspěvek se věnoval porovnání chování zadavatelů v sektoru veřejných zakázek a v privátním sektoru z pohledu dodavatele.
„Společnost Siemens Mobility dodává svá vozidla jak zákazníkům činným dle Zákona o veřejných zakázkách, tak privátnímu sektoru. Zaměřil bych se na porovnání obecných nároků při pořizování vozidel a také na délku procesu výběru, protože čas hraje velkou roli v rámci celého procesu výběru dodavatele“, sdělil na úvod Roman Kokšal.
Zadavatelé ve veřejném sektoru
„Co se týká zadavatelů veřejných zakázek, musím zdůraznit, že tyto zakázky jsou strukturované a technicky dobře popsané, smluvní dokumenty jsou ve většině případů součástí vypsání zakázky. Pro přípravu nabídky je to dobré, avšak na druhou stranu omezující při dojednávání podmínek konkrétního obchodního případu.“, popsal jednání mezi zadavateli a dodavateli Roman Kokšal.
„Zadavatel v procesu nadlimitních veřejných zakázek, které soutěžíme, rozděluje soutěž na kvalifikační a nabídkovou část. Standardem jsou předběžné tržní konzultace, které probíhají i několik měsíců či let před vlastní soutěží. Během nich si veřejný zadavatel udělá jasnou představu o tom, co a za jakých podmínek je na trhu k dispozici, a je vázaný podle paragrafu 6 Zákona o zadávání veřejných zakázek, tedy nesmí diskriminovat uchazeče“, vysvětloval Roman Kokšal.
„Předběžné tržní konzultace a rozdělení na kvalifikační a nabídkovou část soutěže má relativně dost velký vliv na celkovou dobu realizace obchodního případu“, doplnil.
Jako ostatní účastníci konference i Roman Kokšal ze Siemens Mobility deklaroval důležitost transparentnosti při zadávání veřejných zakázek, nicméně ve svém vystoupení zmínil některá úskalí, která celý proces výběru zpomalují.
„Je nám jasné, že zadavatel nesmí uchazeče diskriminovat, ale zároveň by měl mít možnost pořídit si produkt odpovídající jeho požadavkům a nebýt zákonem omezován tak, že musí zvolit to nejlevnější řešení bez ohledu na kvalitu a náklady životního cyklu produktu. Jsem rád, že i veřejní zadavatelé postupně nachází cestu, jak si s tímto problémem poradit, a to například pořízením vozidel včetně servisu s garantovanými a penalizovatelnými parametry disponibility (poruchovosti) vozidla “, ocenil Kokšal.
„Výběr vozidla ale často není závislý pouze na zadavateli v podobě dopravce, ale ovlivňuje ho i objednatel služby, tedy kraje či Ministerstvo dopravy ČR. Je to odůvodnitelné, požadovaná kvalita vozidel (jejich výbava, počet sedadel) by měla být řádně popsána v požadavcích, na které má vliv například i konkrétní typ tratí, kde bude vozidlo provozováno. Životnost kolejových vozidel je až 30 let, proto musí být nadčasová, odpovídající i budoucím požadavkům cestujících a provozovatelů “, vysvětlil Roman Kokšal.
Důležitou součástí zadávání veřejných zakázek je doložení kvalifikačních předpokladů uchazeče.
„V minulosti to bylo velmi složité. Hlavně velké globální společnosti, mezi které patří i Siemens Mobility, byl často problém s doložením referencí realizovaných zahraniční mateřskou společností. Proto jsme velmi uvítali vytvoření Seznamu kvalifikovaných dodavatelů, do kterého můžeme mateřskou společnost zaregistrovat a díky němuž problém s doložením základní a profesní kvalifikace při poskytování referencí odpadá. To nám umožňuje chovat se operativně v procesu soutěže“, vysvětlil Roman Kokšal.
Zadavatelé v privátním sektoru
„Zadavatel v privátním sektoru se chová odlišně. Pokud to trochu zlehčím, tak platí: nabídni mi, co máš, já si to porovnám s ostatními a vyberu si to, co je pro mě výhodné. Samozřejmě, privátní dodavatel má velmi dobrý přehled o tom, jaká vozidla se na trhu objevují, a zajímá ho, zda má vozidlo již v době tendru potřebnou homologaci či ne, za jakou cenu a také v jakém čase jsme ho schopni dodat popisuje Roman Kokšal.
„Zadavatelé v privátním sektoru jsou velmi flexibilní při diskuzi o smluvních podmínkách. Zajímavý je poměr cena/výkon/kvalita. Většinou jsou přístupní diskuzi o smluvních podmínkách na základě smluvní dokumentace dodavatele, protože nejsou vázáni historickou zkušeností, typickou pro zadavatele z veřejného sektoru“, vysvětluje Kokšal.
„Privátní zadavatel je flexibilnější. Pro nás jako dodavatele to samozřejmě znamená, že musíme být schopni flexibilně reagovat na požadavky, které se někdy mění i v průběhu vyjednávání o zakázce,“, popisuje jednatel společnosti Siemens Mobility.
Délka procesu
„U zadavatele podle Zákona o zadávání veřejných zakázek je tento proces delší, týká se především doby mezi vyhlášením části kvalifikační a nabídkové, kdy musí zadavatel projít a srovnat podklady, které mu jednotliví uchazeči během kvalifikační části dodají“, vysvětluje Kokšal.
„Praxe podle zákona je nyní taková, že zadavatelé nevylučují účastníka soutěže, pokud nedodal k termínu odevzdání kvalifikace všechny podklady, ale doptávají se a prodlužují lhůty, aby nedocházelo ke zmiňované diskriminaci. „Z naší zkušenosti víme, že podobné zakázky trvají 18 až-30 měsíců. Zaznamenali jsme ale i delší proces.“
„Privátní zadavatel je otevřený i variantním řešením nabídeka rychlost výběrových řízení je daleko vyšší. Tržní konzultace probíhají často v rámci první diskuse o nabídce. Je zcela normální, že nabízíme několik technických variant, financování a údržbu. Přístup Privátního sektoru je pro dodavatele přehlednější a přímočařejší, vysvětluje.
Roman Kokšal přinesl v rámci svého vystoupení i krátký vhled zkušeností se zahraničními tendry: „Podle ZZVZ je rozhodovací praxe v ČR přísnější. V zahraničí si zadavatelé dovolí více, jsou schopni si například prosadit použití vybraných komponentů vzhledem k unifikaci údržby v rámci celé flotily vozidel. Na základě zkušeností z domácího a zahraničního trhu by bylo dobré, aby veřejní zadavatelé dostali více volnosti v rámci rozhodovacího procesu.“
„Výsledkem zadávacích řízení i ve spojení s liberalizací české železnice by měla být vyšší kvalita železniční dopravy s cílem motivovat cestující k přesednutí z auta do vlaku. Pokud cestujícím nenabídneme kvalitu a služby odpovídající dnešní době, čisté a klimatizované vozy, jejich přesun z aut bude velmi náročný, “ uzavřel své vystoupení na konferenci jednatel společnosti Siemens Mobility Roman Kokšal.
Jana Bartošová