INZERCE

Legendární soška Spirit of Ecstasy zdobí luxusní vozy již více než 100 let. Teď bude mít novou, aerodynamickou podobu. Foto: Pixabay

Rolls-Royce mění po 111 letech svoji ikonickou sošku. Kvůli prvnímu elektromobilu

Bohyně rychlosti, důraz na aerodynamiku. Legendární soška, která už více než století zdobí všechny kapoty luxusních vozů, mění podobu. Flying Lady se pokrčila, zkrotila vlající róbu a dychtivě se dívá vpřed. Elektromobilita je především o aerodynamice. Rolls-Royce právě v tomto duchu přepracoval svoji ikonickou značku Spirit of Ecstasy.

Nová soška se poprvé objeví na chystaném elektromobilu Spectre. U elektromobilů je třeba nabídnout co největší dojezd na jedno nabití, takže automobilky dbají na co nejlepší aerodynamiku. Britský Rolls-Royce v tomto duchu přepracoval svůj legendární emblém – ukázal novou podobu sošky Duch extáze, která se poprvé objeví na chystaném elektromobilu Spectre.

Nová podoba sošky. Poprvé ozdobí model Spectre. Foto: Rolls-Royce

Soška má nižší postoj, měří necelých 83 milimetrů, takže se proti předchůdkyni zmenšila zhruba o 17 milimetrů. I její hábit – často mylně považovaný za křídla – byl přepracovaný tak, aby byl aerodynamičtější a realističtější.

„Dříve stála s narovnanýma nohama u sebe, byla skloněná v pase. Teď je to skutečná bohyně rychlosti, připravená na vítr, má jednu nohu vpřed, tělo stažené nízko, oči dychtivě zaměřené dopředu,“ popsala automobilka v tiskové zprávě.

Nová podoba sošky se má poprvé objevit na kapotě prvního elektrického vozu Rolls – Royce. Kupé Spectre s výkonem přes 600 koní a dojezdem kolem 600 kilometrů má vyjet na konci roku 2023.

Aerodynamika. To nejdůležitější u elektromobilů

​Kupé Spectre bude nejaerodynamičtějším vozem, jaký kdy automobilka vyrobila. První prototypy mají koeficient aerodynamického odporu 0,26 a dá se očekávat, že se údaj před zahájením sériové výroby ještě zlepší. Nejnižší aerodynamický odpor ze všech vyráběných aut má aktuálně Mercedes-Benz EQS, a to koeficient 0,20.

Inspirovala ho milenka

Současný dynamičtější postoj je prý podobnější původním náčrtům, které vytvořil designér Charles Sykes na začátku minulého století.

Při vytváření sošky se inspiroval skutečnou osobou, Eleanor Thorntonovou, která na začátku minulého století pracovala jako vedoucí kanceláře pro britský motoristický časopis The Car Illustrated a zároveň měla řadu let milenecký poměr s jeho zakladatelem lordem Johnem Montagu z Beaulieu.

Výtvarník Charles Sykes v časopisu působil jako ilustrátor a mladá a půvabná Eleanor byla i pro něj múzou. Sykes sošku původně vytvořil pouze jako ozdobu pro Rolls-Royce svého šéfa.

​Tehdejší generální ředitel Rolls-Royce Claude Johnson, který měl k redakci Car Illustrated blízko, nechal Sykese upravit Šepot ve stylu starověké řecké sochy Níké Samothrácké a vznikl první emblém, který byl nejprve volitelnou výbavou. V roce 1912 se pak stala ozdobou všech vozů Rolls-Royce.

Jana Bartošová