Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD) bude v letošním roce hospodařit s historicky nejvyšším rozpočtem, jde o částku přes 80,1 miliardy korun. Do čeho finance půjdou? Mezi nejvýznamnější akce bude patřit zprovoznění posledního úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Ohledně D1 jedná ŘSD se zhotovitelem o zkrácení doby výstavby z roku 2026 do roku 2025. Celkem chce státní podnik uvést do provozu 99,3 kilometru nových dálnic a silnic I. třídy, přiblížil plány generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Z toho by mělo být zprovozněno v letošním roce celkem 72,7 kilometru nových dálničních úseků, což je podle Mátla historicky jeden z nejvyšších počtů. „Zároveň chceme zahájit realizaci 109,8 kilometru nových dálnic a silnic I. třídy. Z toho je celkem 62,3 kilometru nových dálnic,“ uvedl Radek Mátl.
V letošním roce se chystá ŘSD podle generálního ředitele mimo jiné zahájit výkupy pozemků na severní části Pražského okruhu (D0), kde bylo na stavby 518 a 519 mezi Ruzyní a Březiněvsí vydáno kladné stanovisko EIA, stejně jako na celé trase dálnice D3.
„Cílů a plánů je v rámci přípravy staveb obrovské množství. Zároveň je připravena řada rekonstrukcí dálnic a silnic I. třídy a bude samozřejmě pokračovat pravidelná údržba. Do konce června bude v provozu až skoro třicet vah vysokorychlostního vážení,“ shrnul Mátl.
Mohlo by vás zajímat
K uplynulému roku uvedl, že se jednalo o nejúspěšnější rok v historii fungování ŘSD a výstavby dálniční a silniční sítě v České republice. „Zároveň to byl pro ŘSD první rok, kdy organizace fungovala jako státní podnik. To přineslo mnoho pozitiv, ale samozřejmě i změny zejména v čerpání provozní platby, změny v DPH a další novinky, s kterými jsme se museli vypořádat. To přineslo i dílčí problémy, ale jsem přesvědčen, že jsme vše zvládli,“ zmínil Mátl.
V roce 2024 ŘSD zprovoznilo celkem 139,7 kilometru nových dálnic a silnic I. třídy, z toho bylo celkem 110,6 kilometru nových dálničních úseků, což je podle Mátla historicky absolutní rekord. „Nikdy v historii nebylo zprovozněno v jednom roce přes 100 kilometrů dálnic,“ konstatoval.
Spolu s tím zahájilo ŘSD realizaci 138,1 kilometru nových dálnic a silnic I. třídy. Z toho celkem 102,3 kilometru nových dálnic. Nejvýznamnějším projektem je podle Mátla zahájení realizace stavby úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 za 9,8 miliardy korun nebo zprovoznění 28 kilometrů dálnice D3 na obchvatu Českých Budějovic.
„Výrazně jsme se posunuli i s přípravou dalších staveb. Bohužel bych si dokázal představit ještě rychlejší pokroky zejména v přípravě D3 a D0, ale jsme závislí na procesech, které mnohdy nedokážeme ovlivnit,“ sdělil Mátl. Připomněl, že ŘSD v roce 2024 hospodařilo s rozpočtem přes 78 miliardy korun, z toho 21,5 miliardy korun byla provozní platba na údržbu a rekonstrukce dálniční a sítě a režim organizace.
Co se v loňském roce podle generálního ředitele ŘSD nepodařilo, je dokončení stavby D49 mezi Hulínem a Fryštákem v celé její délce, v současnosti chybí 7,5 kilometru. Důvodem má být podle Mátla soudní zrušení právní moci stavebního povolení a nepotvrzená právní moc stavebního povolení provizorního napojení.
„Z důvodu podání námitek proti výběru nejvýhodnější nabídky jsme bohužel nezahájili realizaci stavby D35 Litomyšl – Janov. Jinak můžeme být s rokem 2024 spokojeni, i když samozřejmě zůstává řada cílů a úkolů do dalších let,“ poznamenal Mátl. Jmenoval zprovoznění rozpracovaných vysokorychlostních vah na dálnicích, kterých má být, jak bylo uvedeno třicet, potřeba je podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla i posun v problematice digitalizace.