Průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group dosáhl za rok 2021 nejvyššího zisku ve své historii. Čistý zisk vzrostl oproti roku 2020 o 44 procent na 1,3 miliardy korun. Ukazatel EBITDA dosáhl za rok 2021 2,7 miliardy korun, tržby byly ve výši 14,4 miliardy korun. Šest společností holdingu dosáhlo obratu přes miliardu.
Skupině Czechoslovak Group (CSG), kterou stoprocentně vlastní český podnikatel Michal Strnad, se i přes vliv covidu-19, problémy u dodavatelů a růst cen energií dařilo ve všech pilířích jejího podnikání, tedy v leteckém, obranném, železničním i automobilovém průmyslu.
„Podařilo se nám výrazně zvýšit ziskovost CSG, a to i přes určitý pokles tržeb, který šel na vrub zejména prodeji skupiny autosalonů značek Mazda a Hyundai,“ uvedl místopředseda představenstva a finanční ředitel CSG David Chour.
CSG také v roce 2021 realizovala svou doposud největší investici: vykoupení minoritního 49procentního podílu ve společnosti DAKO-CZ od firmy Tatravagónka. Po této transakci se CSG stala stoprocentním majitelem lukrativního třemošnického výrobce brzdových systémů a komponent pro kolejová vozidla, který je tahounem hospodářských výsledků celé skupiny. DAKO-CZ v roce 2021 měla tržby 1,56 miliardy a EBITDA 392 milionů. Firma už tři roky za sebou roste výkonově cca o pětinu ročně a tento trend by měl pokračovat i letos. DAKO-CZ se loni poprvé rozšířilo mimo domovskou Třemošnici, když založilo pobočný závod v Ostravě.
Co se týče leteckého průmyslu, dařilo se firmám vyrábějícím radary (Retia, ELDIS) i společnostem, které vyvíjejí software pro řízení letového provozu (CS Soft, ATRAK).
Zajímavostí loňského roku je úspěch přenosného radaru ReTwis, produktu firmy Retia, v USA. Radar, který slouží speciálním jednotkám k odhalování osob za zdí a jinou nekovovou přepážkou, zakoupily policejní sbory v několika amerických městech i federální bezpečnostní složky. Mimořádně vysoko lze hodnotit výsledky leteckých opraven JOB AIR Technic, které i v situaci krize letecké dopravy v důsledku pandemie zvýšily tržby z 659 na 796 miliónů a EBITDA ze 76 na 111 miliónů.
Nejsilnější firmou v obranném segmentu byla EXCALIBUR ARMY, nejvýznamnější vývojář a výrobce speciální pozemní techniky v České republice. I tato společnost meziročně vzrostla, u tržeb z 2,23 na 2,497 miliardy korun, u EBITDA z 396 na 400 miliónů korun.
Vůbec nejvýznamnější společností holdingu CSG je automobilka Tatra Trucks s loňským obratem 5,3 miliardy korun a s EBITDA 385 milionů korun. Výsledky této společnosti se ale podle standardů IFRS nezapočítávají do účetní konsolidace CSG, protože v ní skupina nedrží stoprocentní podíl.
Skupina CSG předpokládá významný růst tržeb i zisků i v roce 2022.
„Automobilka TATRA TRUCKS a naše společnosti, které vyrábějí pozemní techniku i munici, se podílejí na pomoci bojující Ukrajině. Vedle toho lze očekávat objednávky od domácího zákazníka, tedy Armády ČR. Její požadavky mají pro naše společnosti vždy prioritu,“ pokračuje David Chour.
Výroční zpráva holdingu CSG za rok 2021 je zveřejněna na jeho internetových stránkách v rubrice Pro investory.
V roce 2021 bylo dokončeno rozčlenění holdingu do divizí, které zároveň určují hlavní směry, jimiž se bude holding Czechoslovak Group dále rozvíjet. K divizi Aerospace se vyprofilovaly další skupiny podniků do divizí Defence, Rail a Automotive. Společnosti, které do těchto divizí oborově nepatří, se zformovaly do divize Business Projects.
Osm klíčových společností, jež tvoří divizi CSG Aerospace, vygenerovalo tržby ve výši téměř čtyři miliardy korun a potvrdily, že v tomto segmentu patří CSG mezi nejsilnější hráče na tuzemském trhu, a to navzdory koronavirové pandemii, jež zejména v roce 2020 zasadila leteckému průmyslu tvrdou ránu.
Největší investicí roku 2021 bylo odkoupení 49procentního podílu ve společnosti DAKO-CZ od firmy Tatravagónka. Další investice směřovala do získání reprodukční kliniky Prague Fertility Center. V roce 2021 došlo též k několika divesticím společností, jež do dalšího směřování CSG nezapadaly. Šlo o autosalony značek Hyundai a Mazda, které byly prodány skupině LOUDA, a společnost Skyport, která se na letištích v Ruzyni a Bratislavě zabývá leteckou logistikou, jež byla prodána mezinárodnímu konsorciu.
Výhled na tento rok předpokládá zejména růst společností divize CSG Defence vzhledem k jejich zapojení do aktivní pomoci ukrajinské armádě i potřebě doplnit výzbroj Armády ČR. Pokračuje růst železničního pilíře CSG představovaného zejména třemošnickou společností DAKO-CZ, která loni otevřela pobočný závod v Ostravě. Letos CSG pracuje na uskutečnění významné investice na území EU, která by mohla synergicky doplnit její portfolio v oblasti obranného průmyslu. Holding se zajímá i o mimořádně perspektivní oblast vývoje a výroby dronů.
CSG též od roku 2021 systematicky řeší oblast výzkumu, vývoje a inovací. V divizi CSG Aerospace bude několik procent EBITDA povinně směřovat na inovativní projekty s využitím pokročilých a průlomových technologií. Výzkum a vývoj podporuje i interní grantový program CSG, díky kterému se můžou firmy pustit do více rizikových inovací s potenciálem vysoké návratnosti, aniž by snižovaly svou ziskovost.
Na poli ekologie a snižování uhlíkové stopy přichází automobilka Tatra s projektem vozidla poháněného elektromotorem, který si bere energii z vodíkových článků. Jeho prototyp by se měl představit ke konci tohoto roku. Dalším ambiciózním projektem je výroba čistého vodíku v areálu automobilky Tatra elektrolýzou vody s využitím solární elektrárny.
CSG je průmyslově technologický holding s vývojovými, výrobními a obchodními společnostmi působícími zejména v aerospace, automotive, obranném a železničním průmyslu. Jeho nejznámějším členem je kopřivnická automobilka Tatra Trucks.
CSG a její firmy rozvíjí svoje aktivity na poli společenské odpovědnosti. Jedná se o pomoc zdravotně postiženým a seniorům, podporu profesionálního či amatérského sportu, české kultury, technického vzdělávání, muzejnictví a také neziskových aktivit svých zaměstnanců.
Významnými aktuálními projekty na tomto poli jsou například sponzoring HC Sparta Praha, otevření nového Muzea nákladních automobilů v Kopřivnici či projekt Tatra do škol, v jehož rámci studenti montují a zprovozňují vozidlo Tatra Phoenix. Holding se angažuje i v oblasti technologií snižujících uhlíkovou stopu a dopad na životní prostředí. Za tím účelem probíhá v Tatře vývoj těžkého vozidla s elektromotorem poháněným vodíkovými články a připravuje se projekt velkokapacitní výroby vodíku z obnovitelných zdrojů.
(ede)