INZERCE

Asociace autoškol navrhuje i tzv. řidičák na zkoušku Foto: Pixabay.com

Rodiče či příbuzní budou moci pomáhat autoškolám při vzdělávání svých dětí

Řidičák na zkoušku nebo vzdělávání za pomoci společensky odpovědných osob. To jsou návrhy změny zákona, které se budou nyní projednávat ve sněmovně. „V roce 2021 byl zaveden systém tří pokusů u závěrečné zkoušky, jehož snahou bylo zvýšit tlak na žadatele o řidičské oprávnění aby nepodceňovali přípravu,“ říká předseda Asociace autoškol ČR Aleš Horčička, podle něhož se právě tato zákonná úprava osvědčila v praxi. A proto věří, že nynější návrhy také významně pomohou při vzdělávání nových řidičů.

V jednom rozhovoru jste mluvil o tom, že vedle učitele v autoškole by se mohli jako takoví tutoři zapojit i třeba rodiče dětí, které chodí do autoškoly. Jak přesně by to mohlo, mělo vypadat?

Jedná se o v zahraničí osvědčený systém vzdělávání řidičů za pomoci společensky odpovědných Mentorů. Nejčastěji jsou to rodiče a prarodiče. Nejedná se o povinný systém, ale o určitou alternativu jak se budou moci nově mentoři spolupodílet na přípravě svých dětí ve spolupráci s autoškolou.

Aleš Horčička Foto: Asociace autoškol ČR

Slýcháme občasné stesky na prvořidiče, u nehod jsou to zejména mladí řidiči, kteří nepřizpůsobí rychlost nebo jedou příliš rychle a nezvládnou manévr. Jde tomuhle nějak zamezit, třeba komplexnější změnou vzdělávání?

Mladí začínající řidiči ve věku 18-24 let jsou bohužel významně častějšími účastníky dopravních nehod. Vše samozřejmě vyplývá z jejich hodnot a zkušeností, které jsou úměrné jejich věku. S rostoucím věkem pozorujeme výraznější zvýšení hodnotových kvalit a tím i dodržování stanovených pravidel silničního provozu. Stejný problém se opakuje ve všech zemích na světě, ale v těch kde se jim daří dopravní nehodovost této skupiny snižovat byly zavedeny systémové kroky. Například systém L17, tvz. Řidičský průkaz na zkoušku, Druhá fáze vzdělávání řidičů po autoškole, atd.

Také se hodně diskutuje přezkoušení řidičů po zákazu či vybodování. Někde to prý je i prakticky celá autoškola. Je to nutné?

Aktuálně platí, že výše jmenovaný řidič musí „trpět v zákazu“ a poté se podrobit tzv. Přezkoušení z odborné způsobilosti a dopravně-psychologickému vyšetření. Přezkoušení z odborné způsobilosti znamená absolvovat prostřednictvím autoškoly stejnou zkoušku jako každý žadatel (test + jízda) a prokázat opět svou schopnost dodržovat pravidla silničního provozu. Nejedná se tedy o celou autoškolu, ale pouze o zkoušku a několik „kondičních“ hodin před touto zkouškou/přezkoušením.

Podílíte se jistě na změnách zákonů či mentorujete návrhy novel, kde se nyní v oblasti vzdělávání v autoškolách nacházíme?

Ano. Asociace autoškol ČR je členem tzv. pracovní skupiny „autoškolství“ na Ministerstvu dopravy, kde se aktivně podílíme na návrzích novinek a zároveň redigujeme/upravujeme navržené změny jinými subjekty. Aktuálně jsme v pozitivní a již legislativní etapě změn, které by měli platit od 1.1.2024

Očekává se teď nějaké vylepšení, změny?

V roce 2021 byl zaveden systém tří pokusů u závěrečné zkoušky, jehož snahou bylo zvýšit tlak na žadatele o řidičské oprávnění aby nepodceňovali přípravu a zároveň se snížil počet opravných pokusů. Tento systém se jeví po roce jako velmi úspěšný a zvýšil snahu a přípravu žadatelů o ŘP. Aktuálně se do Poslanecké sněmovny dostává legislativní návrh změny zákona č. 361/2000 Sb. a zákona č. 247/2000 Sb., kde se autoškoly a žadatele o řidičské oprávnění objevují v kapitolách týkajících se zavedení systému L17 a zavedení tzv. Řidičského průkazu na zkoušku.

Petr Vrabec