V Brně postupně vzniká veřejná síť nabíjecích stanic. Do roku 2030 by jich mělo ve městě fungovat na 500. Počítá s tím Koncepce elektromobility, na které spolupracuje brněnský magistrát spolu se společností Teplárny Brno a dalšími městskými firmami. Teplárny Brno aktuálně vypsaly na vybudování stanic další tendr. Lhůta pro podání nabídek je do 10. října. „V příštích letech bychom chtěli ročně zprovoznit přibližně 50 až 70 nabíjecích stanic,“ sdělila mluvčí firmy Radka Mistrová.
První „pilotní“ nabíjecí stanice Tepláren Brno byla podle mluvčí spuštěna zhruba v polovině roku 2020. „Od té doby se nám podařilo zprovoznit více než 80 nabíjecích stanic,“ doplnila. Cílem projektu je podle Mistrové snižování emisí a ekologizace dopravy v Brně, protože právě doprava se má na znečišťování životního prostředí v moravské metropoli podílet největší měrou.
Vítěz tendru by měl dodat například 160 kusů dobíjecích sloupků se dvěma zásuvkami, pět kusů dobíjecích sloupků s dvěma kroucenými kabely či dvacet kusů wallboxů, které je možné instalovat na zeď.
Veřejná síť nabíjecích stanic by měla být rovnoměrně rozmístěna ve všech brněnských městských částech. Nejvíce stanic by ale mělo fungovat na strategických místech jako jsou odstavná parkoviště, sídlištní zástavby či zdravotní a kulturní zařízení. „Naším cílem je vybudovat síť, kde by ve výsledku měl každý obyvatel města Brna v docházkové vzdálenosti do pěti až deseti minut od bydliště či pracoviště nabíjecí stanici,“ konstatovala Mistrová.
Ve veřejné dobíjecí síti mají být zastoupeny jak stojany pro pomalé, tak i rychlé nabíjení. Stanice pro rychlé dobíjení jsou podle Tepláren Brno určeny především pro páteřní dopravní cesty a takzvaná „auta v pohybu“. V podmínkách města se zřizují v blízkosti objektů hromadného parkování nebo velkých komerčních objektů.
Zpravidla se také umisťují u významných energetických uzlů, jako jsou výrobny, rozvodny nebo trafostanice. Instalovaný výkon rychlého dobíjení je podle Tepláren Brno vždy více než 22 kilowattů a může dosahovat až 150 kilowattů a v budoucnu i více. Doba dobití běžné baterie u tohoto provedení se pohybuje v desítkách minut, podle společnosti je to přibližně 30 až 60 minut.
Pomalé stanice jsou určené pro širokou veřejnost a průměrná doba dobití běžné baterie u tohoto provedení se pohybuje mezi dvěma až osmi hodinami. Instalovaný výkon na jeden dobíjecí bod je stanoven od 10 až do 22 kilowattů AC. Využití dobíječky najdou v blízkosti energetických uzlů stávajících parkovacích místo pro elektromobily „v klidu“.
(teč)