Historická hranice 1 miliardy korun byla v říjnu překonána při výběru mýtného za využívání zpoplatněných silnic nákladními kamiony. Vyplýví to z informace provozovatele mýtného systému – firmy Kapsch.
Dlouho očekávaná meta výběru mýta – jedné miliardy korun – padla hned z několika důvodů, které se spojily – rostoucí ekonomika, říjen s velkým počtem pracovních dní a svátek navíc o víkendu. V průměru tak systém předepsal 33,5 milionu korun každý den, a dokonce 1,4 milionu korun každou hodinu celého měsíce. Říjen byl meziročně silnější o 8,2 procenta. Celkově rok 2018 přinesl do rozpočtu SFDI prozatím 9,1 miliard korun a v porovnání s loňskem si udržuje 4,7% růst. Za dosavadních 142 měsíců mýtné povinnosti kamiony zaplatily na dálnicích a vybraných sinicích 1. tříd již 97 miliard korun.
Pokud by se udržel více než čtyřprocentní růst i v posledních dvou měsících roku, celoroční výběr mýta by za rok 2018 mohl atakovat jedenáctimiliardovou hranici. Pozice nejsilnějšího měsíce dosavadní historie mýta v Česku se ujal říjen 2018, k překonání miliardy v nejbližší době nedojde. Provozní nákladovost se dlouhodobě drží na 14 procentech.
Ve spojitosti s nejsilnějším měsícem padl i rekord v počtu mýtných transakcích, což jsou
jednotlivá pípnutí palubních jednotek pod mýtnými branami, když jich systém zaregistroval 47,2 milionu. České mýto je také stále ekologičtější – podíl kamionů s emisně nejšetrnější motorizací v kategorii EURO VI na vybraném mýtném překonal 61 procent a nepřestává růst. Mýto tak nepřestává motivovat dopravce ke změně a modernizaci vozového parku, za něj platí nižší mýtné sazby.
Počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům ke konci října vzrostl na celkových 540 873 kusů, přičemž dominantní podíl přes 88 procent si drží kamiony nad 12 t. Zastoupení lehčích vozidel s hmotností nad 3,5 tuny pomalu ale trvale klesá. Nezávislým auditorem změřená účinnost výběru mýta je (ke konci září) v průměru 99,63 procenta.
-red-