​Jako rukojmí mezinárodní politiky se cítí řidiči dálkových kamionů. Po minulých Vánocích, kdy kvůli Brexitu zůstali na hranicích mezi Velkou Británií a Francií, zažívají letos mnohadenní utrpení na hranicích Běloruska. ​Na hraničních přechodech mezi Běloruskem Polskem, Litvou či Lotyšskem stojí fronty kamionů dosahující délky několika desítek kilometrů.

Řidiči zde čekají čtyři až šest dní v nehygienických podmínkách, bez možnosti doplnit si potraviny a vodu, v extrémním případě čekali  řidiči na hranicích osm dní v koloně dlouhé 42 kilometrů.  

„Vyzvali jsme Mezinárodní unii silniční dopravy IRU, aby řešila tento problém s Evropskou komisí. S žádostí o intervenci jsme se dopisy obrátili na ministry dopravy a zahraničních věcí a také na českou celní správu. 

„Řešení vidíme v tom, aby Polsko, Litva a  Lotyšsko jako země Schengenu zajistily na svých hranicích s Běloruskem hladký průjezd nákladních vozidel se zbožím a zejména dostatečně kapacitní výkon celní služby“, komentuje nesnesitelnou situaci generální tajemník ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř.

Mohlo by vás zajímat

Polští a litevští celníci podle něj provádějí důkladné kontroly vozidel za využití rentgenů a nutí některé řidiče, aby celý náklad vyložili a zase naložili, i když vždy není faktické podezření na převoz ilegálních migrantů.

Především zde však tito celní úředníci nepracují v dostatečných počtech. Neplní tak ani zdaleka minimální počty odbavených kamionů, k nimž se země zavázaly. Od 9. prosince ještě situaci komplikuje zavedení běloruských navigačních plomb.

„Zcela na místě by byla i výplata odškodného pro případy, kdy řidiči stráví na hraničních přechodech kvůli pomalému celnímu odbavení více než 24 hodin. Evropská komise by měla zřídit sociální fond, z nějž bude dopravcům a řidičům refundován každý další den čekání. Ale nyní jde hlavně o to, aby řidiči opět netrávili Vánoce někde v běloruských polích, ale doma s rodinami.“, uzavírá Vojtěch Hromíř.

Jana Bartošová