Silniční dopravu v Česku čeká největší změna za posledních 20 let. Od léta začne fungovat nová silniční inspekce a už je jasné, kdo ji povede. Ve výběrovém řízení uspěla současná ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu Lenka Ptáčková Melicharová.

Ekonomickému deníku sdělila, že bude jejím cílem, aby se inspektoři soustředili především na oblasti, které mají přímý dopad na bezpečnost na silnicích.

Předcházet tragédiím

„Tedy na přestupky, které ohrožují lidské životy – například špatně zajištěný náklad, technicky nezpůsobilé vozidlo nebo neodpočatý řidič,“ uvedla. Dodala, že právě těmto oblastem bude silniční inspekce věnovat prioritu. „Naším cílem není trestat a vybírat pokuty, ale předcházet tragickým následkům, které způsobuje porušování pravidel,“ dodala.

Lenka Ptáčková Melicharová chce klást důraz také na maximální podporu inspektorů, jejich profesionalitu a co nejlepší výkon v terénu. „Jsem přesvědčená, že klíčem k úspěchu inspekce je nejen moderní technické vybavení, ale také silný a respektovaný tým odborníků,“ sdělila. Funkční období má nová ředitelka pětileté. Lenka Ptáčková Melicharová je právnička s mnohaletou zkušeností ve veřejné správě, advokacii a řízení veřejné instituce. Jako ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu působila od dubna 2024.

Transformace centra

Ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu Lenka Ptáčková Melicharová. Foto: INSID
Ředitelka Centra služeb pro silniční dopravu Lenka Ptáčková Melicharová. Foto: INSID

Inspekce silniční dopravy, která přebírá dosavadní činnosti Centra služeb pro silniční dopravu v oblasti státního odborného dozoru, zahájí svou činnost 1. července.

To, že dopravní inspektory povede dosavadní ředitelka centra, ocenil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Umožní to zajistit kontinuitu v dosavadním fungování centra a také to usnadní jeho transformaci na nový inspekční tým,“ uvedl.

Mohlo by vás zajímat

Bez přítomnosti policie

Inspektoři nově nebudou závislí na podpoře Policie České republiky. Kontrolovat budou moci nákladní automobily, kamiony i autobusy dálkové přepravy. Jejich pravomoci se vztahují i na automobily do 3,5 tuny. Zacílit se ale mají zejména na prověřování hmotnosti u kamionů nebo například zajištění nákladu.

Stejně tak budou moci inspektoři kontrolovat technický stav vozidel nebo to, zda řidiči dodržují dobu řízení a odpočinku. Zároveň budou mít pravomoc kontrolovat provozovny dopravců.

Pokuty na místě, zabavování značek

Mezi další pravomoci inspektorů bude patřit možnost zastavovat vozidla i vyřizovat některé přestupky přímo na místě. Budou mít také možnost vybírat kauce nebo zabránit vozidlům v jízdě. Inspektoři by na základě vyhlášky měli mít i možnost zabavit státní poznávací značku vozidla.

V Inspekci silniční dopravy bude fungovat 22 jednotek, které budou složené z dvou inspektorů, a čtyři speciální jednotky. Dvě z nich budou mít na starosti měření emisí a druhá dvojice bude vybavená takzvanou mobilní stanicí technické kontroly (STK). Jde o kamion s jeřábem a plošinou.

Inspektoři budou mít k dispozici 21 nových vozidel, mobilních kanceláří. Vedle toho budou využívat i několik starších vozidel z původního vozového parku, která se dovybaví moderní technikou. Doplní je také takzvaná „stíhací „vozidla Škoda Karog a na podzim mobilní STK.

Výbava vozů Inspekce silniční dopravy. Foto: Prezentace ministerstva dopravy