Pro silnou a na budoucnost orientovanou železniční nákladní dopravu provádí švýcarské státní železnice SBB zásadní reorganizaci. Společnost plánuje do roku 2033 snížit své náklady o 60 milionů švýcarských franků ročně. Jak toho chtějí docílit?
SBB Cargo Schweiz dodává zboží po celém Švýcarsku prostřednictvím přepravy po jednotlivých vozech, ucelených vlaků a intermodální (více druhů) dopravy, a to po železnici způsobem šetrným ke klimatu.
Dlouhá trasa vlakem, kratší po silnici
V intermodální dopravě se nákladové jednotky, jako jsou kontejnery, přepravují na dlouhé vzdálenosti po železnici a na kratší vzdálenosti po silnici. Do roku 2026 vybuduje SBB první spojení podle konceptu Suisse Cargo Logistics. Díky kyvadlovému spojení na intenzivně využívané severojižní ose bude posíleno a otestováno spojení mezi Dietikonem (kanton Zürich) a Stabio (kanton Ticino) přes Alpy jako nová nabídka zákazníkům.
Na ose východ-západ v současné době neexistují žádné expresní trasy pro nákladní dopravu a odpovídající infrastruktura terminálů pro takový test. Osm intermodálních terminálů SBB, které jsou nerentabilní, již nebude provozováno: Oensingen, Basilej, Gossau, Widnau, Renens, St. Triphon, Cadenazzo a Lugano.
Odbavení nákladu ze silnice na železnici bude i nadále možné na terminálech jiných dopravců.
Mohlo by vás zajímat
SBB nyní finančně stabilizuje náročnou a v souladu s federálními požadavky výhodnou intermodální dopravu. Proč? V současné době, stejně jako v případě deficitní přepravy jednotlivých vozů, vznikají SBB v této oblasti roční ztráty v desítkách milionů franků.

Mají se objevit další spojení
Pokud bude testovací spojení mezi terminály Dietikon a Stabio úspěšné, bude nabídka intermodální dopravy v dlouhodobém horizontu rozšířena z východu na západ a bude dále rozvíjena potřebná infrastruktura, jako je trimodální terminál Gateway Basel Nord.
Aby se snížily náklady, investuje SBB značné prostředky do nákladní dopravy, která je připravena na budoucnost – do moderních a efektivních lokomotiv a nákladních vozů, seřaďovacích nádraží, dílen, jakož i do automatizace a digitalizace.
Propouštění bude nutné, ale ne dramatické
Kromě cílených investic musí SBB Cargo Schweiz snížit počet pozic, které již nejsou potřeba. Zaměření intermodální dopravy na severojižní osu a likvidace neziskových tranzitních vlaků provozovaných společností DB Cargo (tzv. partnerské vlaky) má dopad na zaměstnanost.
Do konce roku 2025 kromě dříve oznámeného snížení počtu pracovních míst v administrativě zruší SBB Cargo Schweiz dalších přibližně 65 pracovních míst na plný úvazek v provozech po celé zemi.
Snížení se dotkne především strojvedoucích, posunovačů a technického personálu řídícího nákladní vlaky. V současné době má SBB Cargo Schweiz přibližně 2250 zaměstnanců; Asi 50 z nich pracuje v intermodální dopravě.
Snižování stavů bude podle SBB probíhat co nejvíce společensky odpovědným způsobem. Za tímto účelem vypracovala SBB společně se sociálními partnery řešení v rámci kolektivní pracovní smlouvy (GAV). Ke snížení dojde, pokud je to možné, přirozenou rotací, např. odchodem do důchodu nebo změnou pozic v rámci SBB. Propouštění bude poslední možností. Rušení pracovních míst se dotkne jedné třetiny německy mluvícího Švýcarska a dvou třetin Ticina. Francouzsky mluvícího Švýcarska se propouštění nedotkne.
Od roku 2019 3 000 nových pracovních míst
V letech 2019 až 2024 vytvořila SBB 3000 nových pracovních míst, zejména v provozních oblastech, např. pro strojvedoucí, průvodčí, strojvedoucí, techniky, řemeslníky nebo IT specialisty. Tímto způsobem byl dohnán nedostatek zaměstnanců, byly převzaty dříve zadávané úkoly a byl zohledněn rostoucí objem stavebních prací. Dnes má SBB přibližně 35 500 zaměstnanců.
SBB aktuálně provádí důkladnou reorganizaci – od přepravy jednotlivých vagonů, přes intermodální přepravu, až po blokovou vlakovou dopravu.
V současné době SBB Cargo Schweiz vyvíjí ve spolupráci s klíčovými zákazníky nový, zákaznicky orientovaný a nákladově optimalizovaný provozní model, který jí umožní odbavit co nejvíce přeprav v efektivní síti po celé zemi.
V kombinaci se silniční dopravou přepravuje železnice těžké náklady na dlouhé vzdálenosti a tam, kde je poptávka zákazníků. Cílem společnosti SBB Cargo Schweiz je být finančně soběstačná, jak to vyžaduje vlastník – spolková vláda. Cesta k tomuto cíli znamená pro firmu další, a velmi zásadní, změny.