Pražský vyšehradský železniční most by měl sloužit jako lávka pro chodce a cyklisty a propojil by Modřany s Chuchlí. Řešení, jak naložit s kulturní památkou, v pondělí schválili pražští radní. Historická ocelová konstrukce se má do nové lokality na jihu metropole přesunout v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Náklady na projektovou přípravu a přemístění stávající mostní konstrukce, která se bude přesouvat vcelku, uhradí Správa železnic. Podle tiskového mluvčího státní organizace Dušana Gavendy předpokládaná částka činí přibližně 350 milionů korun.
Hlavní město Praha zajistí úpravu a vybudování navazujících přístupových cest na obou březích. „Pokud Správa železnic rozhodne, že ocelovou část mostu již nelze na aktuálním místě zachovat, přicházíme s řešením, jak důstojně tuto kulturní památku přesunout, aby mohla být i nadále v našem městě aktivně využívána,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Na novém místě by most podle Hřiba vytvořil se svými ikonickými oblouky novou dominantu území a zároveň propojil dvě nejvýznamnější cyklotrasy podél Vltavy. „Což pomůže zejména přetížené trase z Braníka do Modřan. Potřebu propojení v tomto místě ukazuje i velká poptávka po tamním přívozu P4,“ zmínil.
Samotný přesun mostu pomocí pontonů bude podle něj velmi náročná akce, v místě Barrandovského a Dvoreckého mostu bude muset být konstrukce dokonce ponořena pod hladinu. Délka trasy přesunu mostu je 6,4 kilometru proti proudu Vltavy.
Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude podle pražského magistrátu řádově menší než v případě železničního provozu. Most tak může po opravě se zachováním původních prvků konstrukce v nové funkci podle úřadu dále sloužit desítky let.
„Konstrukce stávajícího mostu je starší než sto let. Podrobné průzkumy ukázaly, že pro účely železničního provozu je most už neopravitelný. Dvě koleje navíc nestačí rostoucímu zájmu o železniční dopravu, už v tuto chvíli představují úzké hrdlo pražské sítě. Pro rozvoj městských i dálkových vlaků je nový most s třetí kolejí naprostou nezbytností,“ konstatoval ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.
Dodal, že stávající most spolu s přesunem získá druhý život, vrátit se na něj mají také původní secesní prvky, které byly odstraněny kvůli elektrifikaci a na Výtoni se zároveň podaří zachovat cenné historické pilíře pod původní konstrukcí i pro most nový.
Podle náměstka primátora pro územní rozvoj a územní plán Petra Hlaváčka (STAN) je v současnosti Výtoň úzkým hrdlem železniční sítě, kterou Praha potřebuje zásadně zkapacitnit, aby město zvládalo přepravovat více dojíždějících z regionů i dálkové dopravy. „Výtoňský most tak není jen otázkou pražskou, ale i regionu a státu. Pro Prahu má také přínos v podobě nové zastávky na Výtoni, která spolu se zásadní proměnou celého okolí vdechne nový život území, které je dnes spíše neprostupnou a nehostinnou křižovatkou,“ poznamenal Hlaváček.
Že je pro město železnice podstatná, je podle něj vidět i na projektech na trati, kterou mosty propojují. Jde o multimodální přestupní Terminál Smíchov, anebo projekt „Nového Hlaváku“. „Oba projekty propojí nový trojkolejný most a v budoucnu i nové železniční spojení pod centrem Prahy a konečně se tak propojí Smíchov a hlavní nádraží pěti kolejemi,“ doplnil Petr Hlaváček.
O vyšehradský železniční most se vede spor, proti jeho odstranění se postavila řada kritiků. Jak nedávno informoval Ekonomický deník, občanská iniciativa Nebourat se také chystala podat u Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 2 podnět k výkonu dozoru státního zástupce. Most, o který se od roku 2004, kdy se stal památkou, stará Správa železnic, je podle iniciativy v kritickém stavu, protože nebyl řadu let patřičně udržován. Vznikla tak miliardová škoda a spolek Nebourat z.s. před několika měsíci podal trestní oznámení.
(teč)