V příštích letech bude v Německu zrekonstruováno 41 frekventovaných železničních tratí, počínaje Riedbahn. Ta je hlavní tratí mezi německým Frankurtem nad Mohanem a Mannheimem. Příslib přichází z politiky. Na renovaci tratí má být dislokováno až 27 miliard eur.
Německý ministr dopravy Volker Wissing (FDP) je přesvědčen, že kompletní renovace železničních tratí v Německu může do roku 2031 úspěšně proběhnout.
„Je to dobře připravené, ve stavebnictví jsou k dispozici kapacity, materiály tam jsou. Takže není důvod, proč by to nemělo fungovat,“ řekl Wissing v rozhovoru pro Deutschlandfunk.
Například ale stavaři nedávno vyjádřili pochybnosti o tom, zda rozsáhlé rekonstrukce proběhnou podle plánu.
V následujících letech má být zrekonstruováno 41 frekventovaných železničních tratí.
První z nich je Riedbahn. Na frekventovaném spoji Frankfurt-Mannheim od minulého týdne nic nejezdí.
„Riedbahn je něco jako zablokovaná aorta v organismu. Nyní bude odpojen, zrekonstruován a systém pak bude fungovat lépe,“ řekl Volker Wissing.
Do poloviny prosince budou modernizovány koleje, trolejové vedení, návěstidla, výhybky, mosty a stanice.
Místopředsedkyně parlamentní frakce FDP Carina Konradová uvedla, že je nyní na železniční společnosti, aby dokončila staveniště v plánovaném čase a nákladovém rámci.
„Je to příležitost pro Deutsche Bahn, vybavenou rekordními investicemi daňových poplatníků a možnostmi právní akcelerace, dokázat, že rozpoznala znamení doby a přebírá odpovědnost.“
Ministr dopravy Wissing kritizoval, že v posledních letech bylo do renovace železnice investováno příliš málo peněz. Na druhou stranu chce „investovat historické částky do železnice“.
„Výrazně jsme však navýšili finanční linky, a to na více než 27 miliard eur. A nakonec budete potřebovat ještě více peněz.“ Renovace Riedbahn bude stát asi 1,3 miliardy eur.
Problémy železnic během mistrovství Evropy ve fotbale nejsou pro ministra dopravy překvapením. Bylo známo, „že infrastruktura železnice není dostatečně odolná“.
„Zahájení prací před mistrovstvím Evropy by však nebylo dobré, protože narušení by bylo ještě větší,“ řekl ministr dopravy.
Aorta Riedbahn
Takovou výluku na železniční trati jako v případě výše zmíněné Riedbahn – hlavní tratě mezi německým Frankurtem nad Mohanem a Mannheimem – dosud cestující v Evropě nezažili. Plánuje se generální rekonstrukce traťového svršku, protihlukových stěn a zabezpečovací techniky na trati mezi Frankfurtem a Mannheimem a modernizace 20 stanic. Koncept je poprvé implementován na celostátní úrovni.
Provoz na trati byl zcela zastaven. Úsekem denně projede přes 300 vlaků.
Od poloviny července bude železniční trať mezi Frankfurtem a Mannheimem zcela uzavřena kvůli pětiměsíční generální rekonstrukci. Spojení, nazvané Riedbahn, je tak první linkou v Německu, na které se realizuje nový koncept Deutsche Bahn.
V generální rekonstrukcí Riedbahn spojuje Deutsche Bahn poprvé všechna plánovaná stavební opatření pro nadcházející roky do výluky na velkokapacitním koridoru. Tým z různých oddělení koordinuje práci tak, aby mohla být provedena v rekordním čase. Za pouhých pět měsíců má být obnoven svršek, protihlukové stěny a zabezpečovací technika na trati mezi Frankfurtem a Mannheimem a modernizováno 20 stanic. Poprvé jsou plánované renovace společně zaměřeny na síť a stanice. Deutsche Bahn nedávno vyčíslila náklady na 1,3 miliardy eur.
Cestující se musí připravit na výrazná omezení až do poloviny prosince, a to nejen v Hesensku a Bádensku-Württembersku, ale také v Porýní-Falci. Dálková doprava byla odkloněna, což způsobí zpoždění přibližně 30 minut, a některé zastávky budou zrušeny. Nákladní doprava musí být také odkloněna.
Regionální vlaky jezdící na Riedbahn byly zrušeny, ale na silnicích budou náhradní autobusy. Deutsche Bahn chce nabídnout více než 1000 jízd denně s přibližně 150 autobusy. Vozidla byla speciálně zakoupena. K dispozici jsou také expresní spoje. Regionální doprava bude omezena také na souběžných objízdných trasách Frankfurt-Heidelberg a Mohuč-Worms-Ludwigshafen. Na silnici jezdí některé delší vlaky, některé náhradní autobusy.
Po kritice náhradní služby během lednové přípravné výluky předložila dráha přepracovanou koncepci. Mimo jiné by se měla prodloužit doba školení řidičů. Řidiči mají být podporováni tablety s navigačním softwarem. Cestující mají být přesněji informováni o odjezdu a příjezdu autobusů s údaji v reálném čase před cestou a během ní. Podle Deutsche Bahn bylo přijato 400 řidičů z Německa i ze zahraničí.
Deutsche Bahn zahájily modernizační práce 15. července 2024, den po ukončení mistrovství Evropy ve fotbale v Německu. Celá trasa zůstane uzavřena až do změny jízdního řádu 14. prosince 2024. Během této výluky by se měla zvolená dopravní koncepce postarat o to, aby se cestující i nadále dostávali bez větších potíží do svých cílových destinací.
Vzhledem k tomu, že stavební práce na Riedbahnu během generální rekonstrukce od července do prosince 2024 budou náročné, rozhodla se Deutsche Bahn provést individuální stavební práce s předstihem. V lednu 2024 byla proto trať mezi Frankfurtem a Mannheimem zhruba tři týdny zcela uzavřena pro vlakovou dopravu.
Na dvoukolejných tratích, jako je Riedbahn, je pravidelně jedna kolej určena pro každý směr jízdy. Výměna kolejí umožní vlakům jezdit na obou kolejích bez ohledu na směr. Vznikají tak alternativní možnosti, například v případě poruch nebo stavenišť, a provoz vlaků může být celkově flexibilnější.
Výměna kolejí je realizována instalací takzvaný přestupních bodů, které umožňují vlakům pružně přecíždět z jedné koleje na druhou. Tím se zvyšuje přesnost, zejména v případě poruch, protože je možné přestoupit na druhou kolej a trať nemusí být zcela uzavřena.
Deutsche Bahn buduje tři nová přestupní místa s dvanácti přidruženými body na Riedbahnu. Další možnosti předjíždění vlaků budou vytvořeny v oblasti nádraží Bürstadt, mezi stanicemi Riedstadt-Goddelau a Groß-Gerau-Dornberg a mezi obcemi Groß-Gerau-Dornberg a Mörfelden.
Aby se zvýšila přesnost na Riedbahn, zavádí Deutsche Bahn (DB) při generální rekonstrukci také zvýšení rychlosti. Případné zdržení lze snáze dohnat, pokud je možné na jednotlivých úsecích trasy jet rychleji než dosud. Tím se stabilizuje provoz na celé trase.
Konkrétně DB zvyšuje rychlost v úseku mezi Mörfeldenem a Walldorfem ze současných 160 km/h na budoucích 200 km/h. Stejně tak bude upravena zatáčka u Mörfeldenu tak, aby se s ní v budoucnu dalo jezdit rychlostí 160 místo 150 km/h. A poblíž Biblisu se rozšiřuje zatáčka, aby vlaky mohly jezdit rychlostí 100 km/h místo 90 km/h.
Aby DB mohla nabídnout stabilní jízdní řád během výluky Riedbahn ve druhé polovině roku 2024, modernizovala objízdné trasy s předstihem.
Na jedné straně to ovlivnilo železnici Main-Neckar mezi Frankfurtem nad Mohanem a Heidelbergem. Od 2. do 26. února tam probíhaly rozsáhlé stavební práce. Specialisté pracovali mimo jiné na železničním náspu v Heppenheimu, stejně jako na kolejích, výhybkách a trolejovém vedení.
Rekonstrukce Ludvická železnice mezi Mohučí, Wormsem a Mannheimem byla také robustnější, aby vlaky mohly spolehlivě přejíždět po trati během generální renovace sousední železnice Riedbahn. Údržbové práce zde probíhaly od 11. do 24. března.
Kromě toho byla od 4. března do 8. dubna zmodernizována trať Alsenz v Porýní-Falci mezi Bingenem, Bad Kreuznachem a Kaiserlauternem.
Kromě toho DB investuje také do Nibelungovy železnice, která vede mezi městy Biblis a Worms.
„Mimo jiné zde obnovujeme stavědlo Biblis/Hofheim a vybavujeme ho moderní elektronickou řídicí a bezpečnostní technikou. Úsek mezi Hofheimem (Ried) a Bürstadtem bude elektrifikován. Za tímto účelem DB od konce ledna do poloviny června 2024 vybaví přibližně pět kilometrů dlouhý úsek trati trolejovým vedením a zabezpečovací technikou a provede práce na výstavbě podzemních kabelů,“ popisují DB připravovaná opatření.
Veškeré informace o rozsáhlé rekonstrukci je možné nalézt ZDE.