České dráhy v neděli poprvé vypravily z Prahy do Českých Budějovic soupravu Pendolino, která na dvou úsecích trasy pojede svou maximální rychlostí 200 kilometrů v hodině. Prolomí tím dosavadní rekord na české železnici, rychlost 160 kilometrů v hodině. Trasu z Prahy na jih Čech Pendolino urazí za 95 minut.
Pendolino přitom není na české železnici žádný nováček, vlak s rychlostí 237,04 kilometrů v hodině stanovil rychlostní rekord v české železniční dopravě už před dvaceti lety.
Každý den by mezi městy měly jet dvě Pendolina, jeden spoj večer ve 20:27 z metropole do Českých Budějovic a ráno před šestou hodinou v opačném směru.
Speciální technologie naklápění
Ranním spojem se cestující do hlavního města dostanou o pět minut rychleji, tedy za 90 minut. Mezi oběma městy již nyní jezdí kromě standardních rychlíků takzvaný Jižní expres, který jede asi 100 minut a staví jen v Táboře. Cena jízdenek bude podle informací Českých pro Pendolino i Jižní expres stejná.
Pendolino je schopné na modernizované trati dosáhnout své maximální rychlosti díky technologii naklápění na úsecích mezi Voticemi a Sudoměřicemi a Doubím a Soběslaví. Podle ředitele Českých drah Michala Krapince nový spoj také usnadní cestování z východu na jih Čech, protože se jedná o prodloužení vlaku SC 500 z Bohumína do Prahy.
„Fakticky i funkčně tak dochází k prodloužení tohoto spoje a vzniku unikátního přímého spojení Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha – Tábor – České Budějovice,“ uvedl.
Mohlo by vás zajímat
Symbolická událost
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) označil dnešní první vypravení vysokorychlostního vlaku na jih Čech za symbolickou událost. „Vstupujeme do éry, kdy se po české železnici bude jezdit dvousetkilometrovou rychlostí. Je to posun, který nastává po 25 letech, kdy se s jízdním řádem roku 2000/2001 vlaky po České republice rozjely sto šedesátkou,“ řekl.
Dodal, že na to musí navázat další zrychlování v úsecích po celé republice. „Chceme, aby zrychlování železnice směřovalo právě k tomu, aby se co nejrychleji provázala jednotlivá města v rámci České republiky,“ řekl.
Podle Kupky jde o historický moment, který českou železnici posouvá zase o kus dopředu. „A je to první vlaštovka dalšího rozvoje moderních a rychlých spojení,“ uvedl na svých facebookových stránkách. Podle hejtmana Jihočeského kraje Martina Kuby (ODS) je rychlost 200 km/h možná díky modernizaci IV. železničního koridoru, zmínil na svém facebookovém profilu.
ComfortJety jsou připravené
Další zrychlení by podle ministra mělo nastat mezi Brnem a Přerovem, kde už vzniká další úsek trati umožňující rychlost 200 kilometrů za hodinu. Krapinec k tomu uvedl, že České dráhy jsou na to připraveny a vlakové jednotky ComfortJet s novými vysokorychlostními lokomotivami Vectron jsou schopné dosáhnout dokonce rychlosti až 230 kilometrů v hodině.
Pendolino zařazují dráhy mezi své prémiové vlaky. Poprvé byly v České republice uvedeny do zkušebního provozu před Vánocemi 2004, od prosince 2005 Pendolino jezdí pravidelně na trase Praha – Ostrava a dalších důležitých tratích. V současnosti dráhy provozují šest jednotek Pendolino, každá z nich má sedm vozů. Další vlak je od nehody v roce 2022 mimo provoz. Vlaky mají maximální provozní rychlost 200 kilometrů v hodině.