INZERCE

Válcovna pásů se stavěla v devadesátých letech jako zcela nový provoz včetně 200 metrů dlouhé haly. Ostravská huť tehdy jako první v Evropě realizovala technologii výroby pásů z tekuté oceli. Foto: LIBERTY Ostrava

Rekonstrukce za miliardu. Liberty Ostrava modernizuje výrobnu za tepla válcovaných pásů

V Liberty Ostrava probíhají rozsáhlé úpravy Steckelovy válcovny, která je jediným výrobcem za tepla válcovaných pásů v České republice.  Cílem výměny některých technologických uzlů za modernější je zvýšení spolehlivosti a udržitelnosti chodu Steckelovy trati.

Modernizace Steckelovy válcovny, která by měla být dokončena do roku 2023, vyjdou na bezmála miliardu korun. Kromě zlepšení kvality výrobků si vedení slibuje navýšení roční výroby.

„Modernizací zvýšíme kvalitu ocelového pásu i spolehlivost a efektivitu válcovny, takže budeme moci vyrábět přes 1 milion tun plochých výrobků ročně,“ uvedl Sambit Beborta, technický ředitel evropské části skupiny Liberty Steel, který vede tým zodpovědný za přípravu tohoto projektu.

Rekonstrukce na etapy

Rekonstrukce válcovny pásů, tzv. Steckelovy válcovny, se odehrává z důvodu dlouhých dodacích lhůt součástí a náhradních dílů v několika etapách. Začala letos na jaře a potrvá do konce roku 2023. 

Po letošní listopadové odstávce už je vyměněno 1400 zastaralých hydraulických prvků, které byly nahrazeny modernějšími. 

V květnu příštího roku bude součástí dalších úprav instalování dvou rentgenových měřičů tloušťky plechů, výměna pecních navíječek a chladicích věží laminárního chlazení. Modernizovat se bude řídicí program, který zajišťuje modelové řízení tratě včetně přesnější predikce válcovacích sil a teplot. 

Následně se budou nahrazovat funkční bloky předohybů válců ve stolicích modernějšími komponenty, a to včetně hydraulické kapsle. V dalších krocích se chystá zkvalitnění funkcí ostřiků a fritů a chlazení válců.

Neméně důležitou součástí bude také postupná výměna všech pomocných regulovaných pohonů na trati. Na jaře i na podzim roku 2023 si instalace nových technologických prvků vyžádají vždy minimálně dvoutýdenní odstávku trati.

„Realizace řady těchto dílčích projektů zlepší mechanické vlastnosti válcovaného pásu, odstraní povrchové vady a zajistí přesné dodržení jeho geometrického tvaru. To nám umožní nabízet našim zákazníkům válcovaný pás ještě lepší kvality,“ doplnil Jan Pudich, ředitel válcovny pásů v Liberty Ostrava. 

Válcovna pásů se stavěla v devadesátých letech jako zcela nový provoz včetně 200 metrů dlouhé haly. Ostravská huť tehdy jako první v Evropě realizovala technologii výroby pásů z tekuté oceli. Na jednu stranu haly se přiváží v pánvích tekutá ocel přímo z ocelárny, na druhé straně se odvážejí už svinuté a svázané ocelové pásy. Výroba se odehrává na poměrně malém prostoru a celý proces trvá zhruba dvě hodiny. 

O společnosti

Liberty Ostrava je integrovaný hutní podnik s roční výrobní kapacitou 3,6 milionu tun oceli, která se uplatňuje zejména ve stavebnictví, strojírenství a petrochemickém průmyslu. Je tuzemským lídrem ve výrobě silničních svodidel a trubek. Kromě českého trhu dodává výrobky do více než 40 zemí světa. Spolu s dceřinými společnostmi má 6000 zaměstnanců. Díky nadstandardní ekologizaci vyrábí své výrobky s minimálním možným dopadem na životní prostředí. Huť patří do skupiny LIBERTY Steel Group.

Jana Bartošová