INZERCE

Ještě před opravami zde vlaky mohly jezdit nejvýše dvacetikilometrovou rychlostí. U osobních vlaků se nyní rychlost zvýšila až na osmdesát kilometrů za hodinu, nákladní mohou jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Foto: Infrastruktura železnice SrbiǰeInfrastructurea železnice Srbiǰe

Rekonstrukce po 138 letech. Mezi srbským Kumane a Banatsko Miloševo se budou vozit lidé i methanol

Kompletní rekonstrukci téměř třicetikilometrového úseku regionální železnice dokončila srbská společnost Infrastruktura železnice Srbiǰe před pár dny. Trať, která je na území Srbska jednou z nejstarší a funguje už od roku 1883, se naposledy částečně opravovala ve třicátých letech minulého století. Rekonstrukce umožní jak zvýšení rychlosti, tak vyšší zátěž pro nákladní vlaky. Trať se totiž hojně využívá pro přepravu methanolu do černohorského přístavu Bar.

Rekonstruovaný 28,5 kilometru dlouhý úsek srbské regionální železnice Kumane – Banatsko Miloševo je součástí železniční trati Kikinda – Zrenjanin. Tato část trati nebyla za posledních 138 let nikdy úplně rekonstruována. Částečné práce byly provedeny ve třicátých letech minulého století a naposledy Srbsko do opravy železniční sítě v tomto směru investovalo téměř před šedesáti lety.

Vyšší rychlost, větší zátěž

K rekonstrukci trati využila srbská správa železnic jak staré použité materiály z jiných tratí, tak materiály nové. Došlo na kompletní výměnu kolejnic, pražců a štěrku. Celková hodnota investice dosáhla 11,36 milionů eur, a to v rámci programu rekonstrukce regionálních železnic v Srbsku.

Ještě před opravami zde vlaky mohly jezdit nejvýše dvacetikilometrovou rychlostí. U osobních vlaků se nyní rychlost zvýšila až na osmdesát kilometrů za hodinu, nákladní mohou jet až šedesátikilometrovou rychlostí. Klíčovým prvkem rekonstrukce trati je, vzhledem k přepravovaným nákladům, i zvýšení maximální možné zátěže – ta se z původních 16 tun zvýšila až na 22,5 tuny.

Speciální cisterny pro chemikálie

Osobní vlaky z z Kikindy do Zrenjaninu a zpět vyjíždí třikrát denně. Mimo osobní dopravu je však na této trati klíčová ta nákladní.

Zrekonstruovaná trať poslouží pro přepravu methanolu a kyseliny octové. Foto: Infrastruktura železnice SrbiǰeInfrastructurea železnice Srbiǰe 

Slouží totiž k bezpečné a rychlé přepravě zboží pro potřeby společnosti Metanolsko-Sircetni Kompleks A.D. (MSK). Ve speciálních cisternových vozech, určených výhradně pro přepravu produktů firmy, se převáží methanol a kyselina octová. Pro přepravu methanolu firma vlastní 88 cisteren, kyselinu octovou převáží ve 122 cisternových vozech.

Přepravovaný methanol zpravidla míří k zákazníkům ve střední a východní Evropě. Kyselina octová je zase v překladním terminálu v přístavu Bar přeložena na lodě.

Přeprava chemikálií v EU

A jak si v přepravě chemikálií, chemických a dalších podobných produktů po kolejích vedou státy Evropské unie? Na prvním místě je zcela jednoznačně Německo. Podle údajů dostupných v Eurostatu takto v roce 2019 přepravilo více než 340 tisíc tun nákladu.

Hned za ním bylo Polsko s téměř 230 tisíci tunami a na třetím místě Rakousko, které po kolejích přepravilo více než 102 tisíc tun chemického materiálu. Česká republika byla s téměř 99 tisíci přepravenými tunami hned v závěsu za Rakouskem.

Tomáš Rovný