Rekonstrukce klíčového letiště v Pardubicích, kterou si objednává ministerstvo obrany, se významně prodraží. Původní cena stoupá o desítky milionů, vyplývá to z registru smluv.
Proč se projekt prodražuje, jaké nečekané problémy a vícenáklady ministerstvo řeší a o kolik se posune termín dokončení strategické stavby? Ekonomický deník získal informace z dodatku ke smlouvě, který ukazuje detaily celé transakce.
Vícepráce zvyšují cenu o 45 milionů
Ministerstvo obrany se jako objednatel, zastoupené Agenturou hospodaření s nemovitým majetkem, se společností M DIZ – MARHOLD, Pardubice dohodlo na nutnosti rozšíření původního závazku. Účelem dodatku ke smlouvě je vzájemně odsouhlasená změna, která spočívá v rozšíření o vícepráce. Ty se údajně z objektivních důvodů provedou nad rámec původního zadání, zároveň se vypustí méněpráce (těmi dochází ke snížení ceny díla – pozn. red.), které se nerealizují.
V průběhu provádění díla se zjistila potřeba provedení dalších prací, činností a dodávek, které nebyly obsaženy v projektové dokumentaci a v položkovém rozpočtu. Finanční dopad je značný. Cena víceprací dosahuje 87 896 609 korun včetně DPH. Cena méněprací naopak snižuje rozpočet o 42 512 556 korun včetně DPH. Celkové navýšení ceny za dílo tak činí 45 384 051 korun.

Nová cena atakuje půl miliardy
Původní cena za dílo „Pardubice – infrastruktura letiště – rekonstrukce“ se dodatkem zásadně změnila. Smluvní strany se dohodly na nové celkové ceně bez DPH ve výši 381 522 588 korun. S daní ve výši 80 119 743 korun to znamená, že celková cena bude nově 461 642 331 korun.
Dodatek neupravuje pouze cenu, ale také termín dokončení. Stanovuje se nejpozději do 847 kalendářních dnů od nabytí účinnosti smlouvy. Tento termín lze prodloužit pouze na základě dalšího dodatku, a to po dohodě ministerstva a stavitele.
Mohlo by vás zajímat
Kvůli těmto změnám 11. listopadu ministerstvo obrany přerušilo provádění souvisejících stavebních prací. Opětovně začnou po nabytí účinnosti dodatku.
Klíčový vojenský bod s civilním provozem
Pardubické vojenské letiště povoluje provoz i civilních letadel. Má statut letiště „Open Skies“ (Otevřeného nebe) pro Českou republiku. Provozovatelem je Armáda České republiky – Správa letiště Pardubice, přičemž civilní část má pod sebou společnost East Bohemian Airport a.s. (EBA). Vlastníkem EBA je město Pardubice (66 % akcií) a Pardubický kraj (34 % akcií).
Správu vojenské části letiště má na starosti 14. pluk logistické podpory a 34. základna komunikačních a informačních systémů (KIS). Na letišti působí také Centrum leteckého výcviku (CLV) státního podniku LOM Praha. CLV má jako hlavní úkol základní a pokračovací letecký výcvik posluchačů Univerzity obrany a mladých armádních pilotů. Centrum vzniklo 1. dubna 2004.

Letiště, které se nachází na jihozápadním okraji města, vzniklo za první republiky a do roku 1995 sloužilo především k vojenským účelům. Novodobá historie vojenského letectva se datuje od 1. prosince 2003, kdy Správa letiště Pardubice nahradila zrušenou 34. základnu Speciálního letectva. Armádní složky působící na letišti iniciovaly další rozvoj celého areálu.
Resort obrany kupuje od společnosti EBA několik nemovitostí – pozemky i stavby – na letišti za 113 milionů korun. Údržbu nemovitostí bude zajišťovat Agentura hospodaření s nemovitým majetkem. Po převzetí nemovitostí Ministerstvo obrany vyhodnotí potřebu a rozsah dalších investic.
