Dopravní kolony u mostu Šmejkalka na dálnici D1 jsou na denním pořádku a vyhnout se jim prakticky nedá. Omezení kvůli opravě mostu je dlouhé přes 500 metrů a doprava zde probíhá v režimu 2+2 pruhy. Příčin současných problémů je ale několik.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní kamiony jezdí v omezení přes oba pruhy, takže osobní auta nemohou využít levý jízdní pruh. Výrazně lepší situace nastane podle státního podniku zřejmě až na jaře roku 2026, kdy se převede provoz na nový jízdní pás, který bude širší, a bude možné udělat pruhy širší, než jsou teď.

„V březnu 2027 bychom měli dopravu přehodit na své jízdní pásy a dopracovávat pouze ve středním dělicím pásu. To už bude doprava plynulá,“ řekl generální ředitel podniku Radek Mátl v podcastu ŘSD.

Řidiči jsou zvědaví, jak stavba pokročila

most
Na rekonstruovaném mostě se aktuálně tvoří dlouhé kolony. Foto: ŘSD

Kolony se na místě tvoří i proto, že je stavba podle Mátla atraktivní a řidiči v místě zpomalují, aby se podívali, co a jak se staví. Most je most „vysoko nad zemí a jsou tam obrovské jeřáby“.

„Aktuálně se dělá ve středním dělicím pásu, kde bychom měli na podzim skončit a převést dopravu na jeden jízdní pás. To už budou o něco širší jízdní pruhy a zase režim 2+2,“ doplnil.

Mohlo by vás zajímat

Ve chvíli, kdy bude doprava převedená na jeden pás, začne se pracovat na druhém jízdním pásu na nové nosné konstrukci. Na tu chce ŘSD převést dopravu příští rok v letních měsících. Stavba by měla být kompletně dokončená na jaře roku 2027.

Neviditelní dělníci pod mostem

Mátl také uvedl, že se státní podnik setkává se stížnostmi, že na stavbě nejsou vidět dělníci. Řidiči je ale nyní podle něj nemají příliš šanci vidět, protože se často pracuje pod mostem vysokým 46 metrů. Práce jsou přitom podle Radka Mátla intenzivní.

Jedním z kritérií v tendru na zhotovitele byla doba výstavby a podle ŘSD se vysoutěžil výrazně kratší termín, než jaký byl předpoklad. Mátl sdělil, že při stavbě jde o složité technologické kroky, protože se most opravuje za provozu.

„Držíme režim 2+2 jízdní pruhy. Práce často probíhají pod mostem, kde se udělalo zhruba 20 nových stojek, které nebyly z dálnice vůbec vidět. Dnes vybouráváme segment ve středním dělicím pásu, což je velmi nebezpečná práce, nacházíme se několik desítek metrů nad zemí,“ poznamenal.

V noci podle Mátla dělat nejde

Dodal, že se práce musí dělat velmi opatrně a nedají se dělat v nočních hodinách, protože by to bylo pro pracovníky nebezpečné. „Chodníček, který dnes mají mezi provozem a tou dírou dolů, je úzký a pohyb tam velmi nebezpečný. Za mě obrovský obdiv, jak se tam pracuje,“ sdělil Radek Mátl.

Most Šmejkalka nebyl zahrnutý do původní modernizace dálnice D1. Ředitelství silnic a dálnic vypsalo zakázku zvlášť a projekt se staví metodou Design & Build. Cena projektu je 965 milionů korun bez DPH. Most modernizuje společnost Strabag spolu s firmou Pragoprojekt.