Jak zajistit distributorům elektřiny a plynu dost peněz na nezbytné investice do modernizace a posilování sítí, a současně zabránit výraznému růstu regulovaný cen pro podniky a domácnosti? Vedení Energetického regulačního úřadu (ERÚ) hlásí, že našlo všestranně přijatelný kompromis. Meziroční růst regulovaných cen se prý bude pohybovat na úrovni inflace, nebo maximálně o dva procentní body výše.
Základní obrysy Metodiky cenové regulace pro období let 2026 až 2030, která určí budoucí výši plateb za sítě a další regulované služby spojené s dodávkou elektřiny a plynu, na dnešní tiskové konferenci popsal předseda Rady ERÚ Jan Šefránek. „Mezi hlavní nové prvky v Šestém regulačním období patří zavedení motivační regulace, která má za cíl zajistit dostatečnou kapacitu sítě pro rychlejší připojování nových zákazníků a výroben, modernizaci sítě, implementaci chytrého měření, ale také podpora připravenosti plynárenské soustavy na přepravu a distribuci směsi vodíku se zemním plynem,“ řekl Šefránek.
Také legislativní novinky přinášejí nové povinnosti a zvyšují náklady na regulované služby. Příkladem může být zahájení sdílení elektřiny, vznik Elektroenergetického datového centra (EDC) a v další fázi akumulace energie a agregace flexibility na trhu s elektřinou.
Přípravy metodiky pro Šesté regulační období zabraly zhruba rok a půl. Na podzim loňského roku proběhlo připomínkové řízení, následně se ERÚ musel vypořádat s 261 námitkami, které předložilo 28 společností a oborových sdružení. K dnešnímu dni je metodika hotová a zveřejněná na webu úřadu.
Mohlo by vás zajímat
Jak Ekonomický deník již dříve informoval, že vážený průměrný náklad kapitálu (WACC) pro regulované energetické podniky vzroste ze současných zhruba 6,5 procenta na 6,9 procenta (před zdaněním). Podle Šefránka tato změna souvisí mimo jiné s navýšením sazby daně ze zisku firem. ERÚ navíc zavede motivační bonus, který ziskovost distributorů energií může dále navýšit až o 1,5 procentního bodu, tedy maximálně na 8,4 procenta.
Desítky miliard korun navíc v investicích
ERÚ v nové metodice regulace počítá s tím, že objem investic do elektrických sítí se zvýší o 14 procent – ze 164 miliard korun v letech 2021 až 2025 na 187 miliard korun v období let 2026 až 2030. Co se týká plynovodní sítě, tady má nastat skok o 31 procent – z 37 miliard na 48,4 miliardy korun. Mezi hlavní příčiny patří vedle již zmíněné přípravy na přimíchávání vodíku také připojování nových plynových elektráren a tepláren a investice do snižování emisí metanu dle příslušného nařízení Evropské unie.
Dlužno dodat, že financování plynárenské sítě se prodraží také kvůli neblahé situaci společnosti NET4GAS. Ta byla do roku 2021 financována hlavně díky vysokým příjmům z mezinárodní přepravy plynu (v rozsahu 25 až 35 miliard m3 za rok). Poté, co Rusové přestali do střední Evropy dodávat plyn potrubím Nord Stream, tyto příjmy vyschly. Náklady na provoz páteřní sítě plynovodů včetně přiměřeného zisku podniku NET4GAS tak budou muset platit spotřebitelé plynu v Česku.
Tuto skutečnost během připomínkového řízení ostře kritizovalo Teplárenské sdružení ČR. Tvrdí, že státem vlastněný ČEPS si zlepšuje návratnost investice do převzetí páteřní sítě plynovodů NET4GAS s pomocí skokového růstu tarifů za přepravu plynu českým spotřebitelům. Ti tak fakticky zaplatí nejen kupní cenu, ale také mohutný dluh ve výši 34 miliard korun, kterým NET4GAS zatížili jeho bývalí vlastníci – finanční investoři z Německa a Kanady. Takovou interpretaci růstu tarifů zástupci ERÚ odmítají.
Někteří experti naopak varují, že navržený růst plateb za sítě není dostatečný. „V rámci konzultačního procesu nové metodiky na 6. regulační periodu bylo několika důležitým návrhům a připomínkám provozovatelů sítí vyhověno, ale stále je tu jisté riziko, že cenová regulace nebude vytvářet příznivé podmínky pro to, co od sítí žádá společnost. Doufejme, že konkrétní cenové rozhodnutí tuto obavu rozptýlí,“ upozornil Michal Macenauer z konzultační firmy EGU.
Předseda Rady ERÚ Jan Šefránek na závěr dodal, že další zásadní změna nastane na počátku roku 2027. Tehdy má nastat reforma tarifů pro velké spotřebitele elektřiny připojené k síti vysokého a velmi vysokého napětí. Do roku 2030 má přijít také reforma tarifů pro domácnosti a další zákazníky připojené k síti nízkého napětí; jedná se o politicky citlivé téma a to je také důvod, proč tato tolik potřebná změna nebyla dodnes realizována.