INZERCE

Regulace dodávek hnědého uhlí pro teplárenství není v českém právním řádu téměř řešena, říká MPO

Současná právní úprava je v oblasti regulace dodávek hnědého uhlí pro teplárenství jen dílčí a nekonkrétní. Obecná úprava chybí zcela, říká ministerstvo průmyslu a obchodu

Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo vládě Analýzu možností právní úpravy státní regulace užití hnědého uhlí pro potřeby teplárenství. Z ní však vyplývá, že aktuální právní úprava, umožňující regulaci dodávek hnědého uhlí pro teplárenství, je jen dílčí a nekonkrétní. Ta je vymezena prakticky pouze v několika málo ustanoveních tzv. horního zákona. Obecná právní úprava v našem právním řádu neexistuje. Dále předkládaný materiál informuje členy vlády, že zajištění přednostního využití hnědého uhlí vytěženého za hranicí současného dobývacího prostoru Bílina pro potřeby teplárenství je možné v rámci současně platné legislativy

Pokud bude třeba předmětnou regulaci dodávek hnědého uhlí zavést, existují v zásadě jen dvě možnosti, jak to udělat. Buď bude muset dojít k novelizaci horního zákona, nebo bude muset být přijat zcela nový, zvláštní, zákon, který bude tuto regulaci upravovat.

Podle doporučení analýzy, kterou máme k dispozici, by takovou regulaci měl provádět stát z pozice nositele veřejné moci, čili z titulu subjektu, který „vrchnostensky a zejména ve veřejném zájmu aplikuje předmětnou regulaci“. Ta by měla být uskutečňována na základě samostatného správního rozhodnutí orgánem státní správy, který takovou pravomoc bude mít.

Podle analýzy je předmětná regulace slučitelná s ústavním pořádkem České republiky i mezinárodními smlouvami, jimiž je Česko vázáno. Podmínkou této slučitelnosti však je, že předmětná regulace bude aplikována pouze za situace, kdy veřejný zájem na zabezpečení dodávek hnědého uhlí pro teplárenství „je jednoznačně a prokazatelně ohrožen a tuto situaci nelze řešit běžnými tržními mechanismy.“ To tedy znamená, že předmětná regulace musí vždy zůstat pouze mimořádným opatřením a nesmí se stát standardním nástrojem, kterým by se trh s hnědým uhlím pro teplárenství měl regulovat.

Z hlediska evropského komunitárního práva existuje určitá pravděpodobnost, že by se předmětná regulace mohla dostat do rozporu s unijní právní úpravou v oblasti ochrany hospodářské soutěže a veřejné podpory. Za současné situace ale není možné předem jednoznačně odpovědět, zda bude předmětná regulace v souladu s právem Evropské unie či nikoli. Tento soulad lze posoudit jedině ve vztahu ke konkrétnímu návrhu příslušné právní úpravy.

Bude také nezbytné posoudit, zda a do jaké míry může předmětná regulaci narušovat obchod mezi členskými zeměmi Evropské unie. Na to však právní analýza, kterou má Ekonomický deník k dispozici, neumí nalézt odpověď.

Autoři analýzy možností právní úpravy státní regulace užití hnědého uhlí pro potřeby teplárenství však nevylučují, že jakákoli podoba předmětné regulace může být „považována těžebními společnostmi za neoprávněný zásah do již nabytých práv z pravomocných rozhodnutí o povolení hornické činnosti, respektive stanovení dobývacího prostoru,“  upozorňuje ministerstvo.

V takových případech pak potenciálně hrozí, že se dotčené subjekty budou bránit a vymáhat na státu náhradu jimi tvrzených škod. Jedná se tedy o velmi citlivou oblast, ostatně jako i v jiných případech, kde stát významným způsobem zasahuje do fungování tržního mechanismu a kde hrozí nezanedbatelné omezení vlastnického práva. Je nabíledni, že Česko má s takovými případy již bohaté zkušenosti.

-usi-