Na tratě Královehradeckého kraje zamíří čtyři desítky nových vlaků za čtyři miliardy korun. Regionální trasy budou obsluhovat RegioPantery a RegioFoxy Českých drah. Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety spolu s pondělním představením první jednotky RegioPanter odstartovala největší výměnu vlaků v historii regionu.
Celkem České dráhy na tratích Královéhradeckého kraje letos nasadí do provozu tři dvouvozové a čtyři třívozové jednotky RegioPanter. „Letos zde uvedeme do provozu sedm elektrických vlaků, šestnáct motorových jednotek a v dalším roce k nim přibydou další RegioFoxy. V součtu to je osmdesát čtyři jednotlivých vozů, které cestujícím nabídnou přes pět tisíc sedaček v moderních, klimatizovaných a bezbariérových vlacích s Wi-Fi nebo s možností dobíjet cestovní elektroniku,“ uvedl Ješeta.
České dráhy informovaly, že mohly investovat do nových vlaků jen díky podpoře Královéhradeckého kraje a uzavření dlouhodobé smlouvy na zajištění dopravní obslužnosti v regionu. Součástí smlouvy s Českými drahami z roku 2021 je podle hejtmana Martina Červíčka (ODS) i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. „Dlouhá léta náš kraj nepořizoval nové vlaky, a mám proto velkou radost, že můžeme představit první ze 40 moderních jednotek, které budou během dvou let nasazeny na naše regionální linky,“ uvedl v pondělí hejtman.
Podle místopředsedy představenstva společnosti Škoda Group Tomáše Ignačáka jsou RegioPantery spolehlivé stroje, které fungují na regionální železniční síti nejen v České republice, ale i v zahraničí. „RegioPantery se těší velké oblibě, dosud bylo vyrobeno nebo objednáno kolem 300 jednotek,“ zmínil. Sedm jednotek pro Královehradecký kraj bude podle něj představovat významnou podporu železniční dopravy v regionu.
Mohlo by vás zajímat
Jednotky RegioPanter budou obsluhovat spoje na tratích z krajské metropole do Chlumce nad Cidlinou a do Týniště nad Orlicí. Nové vlaky nahradí klasické soupravy s lokomotivami a osobními vozy lidově přezdívané „Honeckery“. Podle Českých drah by měly RegioPantery by měly na dvou tratích ročně najet kolem půl milionu kilometrů.
V letošním roce zamíří na tratě v kraji i další nový typ vlaků RegioFox. Obslouží neelektrifikované tratě a nahradí především motorové vozy z přelomu 60. a 70. let, kterým se někdy přezdívá podle původního nasazení jako „Vindobony“ nebo podle hydrodynamického přenosu výkonu „Hydra“, a dílem také motorové jednotky Regionova. V kraji bude jezdit 33 nových motorových jednotek.
RegioFoxy budou postupně přebírat provoz na tratích Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov, Hradec Králové – Letohrad, Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov, Hradec Králové – Meziměstí – Broumov a Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou. Vlaky obsluhované RegioFoxy by měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů.
(teč)