Společnost RegioJet od soboty stáhla z provozu všechny lůžkové vozy od Rakouských spolkových drah (ÖBB). Jde o typ, který se poškodil při vlakové nehodě v minulém týdnu. Vozy navíc selhaly už v roce 2018 při nehodě v Salzburgu. „Tato opakovaná zkušenost nás vedla k rozhodnutí provést důkladné šetření a na základě principu předběžné opatrnosti následně vyřadit tyto vozy z provozu z důvodu podezření na závažný konstrukční nedostatek,“ uvedl k tomu majitel firmy Radim Jančura.
Stejně jako při srážce vlaku RegioJetu a ČD Cargo se i při nehodě v Rakousku vozy poškodily obdobným způsobem, podle mluvčí RegioJetu Alexandry Janoušek Kostřicové šlo o zlomení rámu vozu mezi prvním a druhým kupé. V Pardubicích si nehoda vyžádala čtyři oběti na životech a 27 zraněných, v Salzburgu šlo o 54 zraněných.
„V Pardubicích narazil nákladní vlak vyšší rychlostí, ovšem jeho váha byla minimálně dvaceti násobná. Deformace je úměrná hmotnosti a rychlosti. Srážka v Pardubicích byla tedy asi 30 krát silnější, než při nehodě v Salzburgu, proto i devastace byla mnohem vyšší,“ informovala mluvčí. Vlaky, které doposud jezdily s rakouskými lůžkovými vozy, budou podle mluvčí RegioJetu postupně nahrazeny alternativními typy. Lehátkové vozy Bcmz vyrobené pro ÖBB využívají také České dráhy. V roce 2014 jich odkoupily od společnosti devět.
Podle člena představenstva Českých drah Jiřího Ješety ale vyřazení lehátkových vozů Bcmz z provozu státní dopravce neplánuje. „Úvaha o konstrukčním nedostatku je pouhou neprokázanou spekulací. Podle odborníků ČD i rakouských drah ÖBB, které také stejný typ vozů vlastní a běžně po Evropě provozují, se o konstrukční vadu nejedná. Žádná autorizovaná osoba žádnou konstrukční vadu na vozech Bcmz nenašla a neprokázala. Vozy jsou pro provoz rychlostí 160 kilometrů za hodinu, respektive některé i 200 kilometrů za hodinu, řádně schváleny a jejich provoz je bezpečný,“ sdělil Ješeta Ekonomickému deníku.
Mohlo by vás zajímat
Situace v údržbě vozů je podle něj u Českých drah významně jiná, než u RegioJetu. „Naše vozy pravidelně prochází řádnou údržbou, prošly i vyšší obnovou, u našich vozů byla koroze odstraněna a problémová místa byla opravena během opravy vyšších stupňů u certifikovaných opravců,“ zmínil. Na jeho slova zareagovala společnost RegioJet komentářem, že provádí údržbu, opravy a kontrolu vozidel, a to v souladu s certifikací firmy na ECM.
Vozy čeká mimořádná prohlídka
Lehátkové vozy Českých drah jsou podle něj technicky v pořádku a mají veškerá povolení pro bezpečný provoz. Vozy vedle Českých drah také podle něj běžně po Evropě provozují Rakouské spolkové dráhy a aktuálně není důvod k jejich okamžitému odstavení.
Přesto se České dráhy chystají aktuální stav vozů ještě preventivně prověřit na mimořádné prohlídce. „Budeme věnovat velkou pozornost zjištěním vyšetřovatelů a samozřejmě se případně budeme řídit rozhodnutím příslušných evropských i národních úřadů drážního dohledu ve vztahu k tomuto typu vozu,“ uvedl Ješeta.
Ekonomický deník požádal o vyjádření ohledně bezpečnostních konstrukčních prvků vozů a lokomotiv i železniční výrobce. Podle mluvčí společnosti Alstom Judity Urbánkové byly vozy, které byly ve vlakové soupravě společnosti RegioJet, vyrobeny v letech 1962 – 1972 a tehdejší předpisy nevyžadovaly například prvky pohlcující energii nárazu nebo „protišplhací“ zařízení. „Vozy byly vybaveny pouze narážecím ústrojím, které má jen velmi malou schopnost absorpce nárazové energie,“ uvedla Urbánková.
Narážecí ústrojí podle mluvčí slouží například k přenosu podélných tlakových sil při sunutí vozidla, ke zmírnění podélných rázů, které vznikající při jízdě vlaku a ke zmírnění podélných rázů vzniklých při manipulaci s vozidlem, najetí vozidel při posunu.
Mluvčí také upřesnila, že v čele nákladního vlaku ČD Cargo byla lokomotiva řady 363.5, která vznikla rozsáhlou modernizací starší lokomotivy řady 163. Ta se prováděla v letech 2010 až 2013. Původní typ lokomotiv se vyráběl v letech 1984 až 1992. Výrobu i modernizaci prováděla v Plzni společnost Škoda.
Ke srážce vlaků ve stanici Pardubice hlavní nádraží došlo ve středu 5. června krátce před jedenáctou hodinou večer. Mezinárodní expres RegioJetu mířící z Prahy do ukrajinského Čopu se střetl s nákladním vlakem společnosti ČD Cargo. Následně vyšlo najevo, že vlak RegioJetu projel návěstidlo „červenou“.
Nehodu řeší policie, která zahájila úkony v trestním řízení pro podezření z trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti. Její okolnosti a příčiny prověřuje také osm inspektorů Drážní inspekce. Nehodu nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, škody na obou vlakových soupravách a trati jsou vyčísleny na 110 milionů korun.
Bylo zabezpečení tratě v dostatečné?
Zároveň se také řeší, že v modernizovaném železničním uzlu Pardubice už nefungoval národní zabezpečovač LS a evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) bude spuštěn až od 1. ledna 2025. Správa železnic se ale brání, že staniční zabezpečovací systém byl v době nehody v provozu a trať zabezpečena byla.
„Přesto však v železničním uzlu nadále probíhají dokončovací práce. Z tohoto důvodu se uzel stále nachází v režimu stavby. Staniční zabezpečovací zařízení, jímž se řídí návěstidla, ale standardně fungovalo,“ informovala Správa železnic.
Tři čtvrtiny tratí, kromě tratí se zjednodušeným řízením dopravy, se na území České republiky řídí podle Správy železnic stejnými principy jako železniční uzel v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 kilometrů za hodinu a podle návěstidel. „Systém vyžaduje součinnost v podobě respektování návěstidel strojvůdcem,“ uvedla Správa železnic.
ETCS je aktuálně nainstalován na zhruba 1000 kilometrech sítě a výhradní provoz má začít podle Správy železnic na začátku roku 2025. Jde o systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje „stopku“ a projede na červenou. Stejně dokáže zasáhnout při překročení nejvyšší traťové rychlosti.
Text jsme doplnili o vyjádření společnosti RegioJet
Tereza Čapková