Vlaková a autobusová doprava v loňském roce vynesla společnosti RegioJet tržby ve výši 3,4 miliardy korun. Soukromý dopravce po železnici i silnicích přepravil téměř 12 milionů cestujících, to je meziročně více o přibližně jeden milion. Podle předběžných neauditovaných výsledků společnost očekává, že zisk před zdaněním dosáhne částky přes 500 milionů korun. Informovala o tom mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová, mělo by jít podle ní o rekord.
Vlaky společnosti pro přepravu na dálkových i regionálních trasách v České republice, na Slovensku, v Rakousku, Maďarsku a Polsku v loňském roce zvolilo osm milionů cestujících, autobusy téměř čtyři miliony.
Majitel RegioJetu Radim Jančura k hospodářským výsledkům uvedl, že společnost dosáhla dostatečného zisku, což umožnilo získat potřebné vlastní zdroje pro bankovní financování, které použije na nákup nových souprav a vlaků. „Letos plánujeme investovat 1,5 miliardy korun a v příštím roce tři až čtyři miliardy korun,“ sdělil.
RegioJet také plánuje investovat do modernizace svého vozového parku a rekonstrukce vagonů. Zahrnuje to jak interiérové úpravy vozů, tak například i rozšíření počtu kuchyní kvůli lepšímu servisu pro cestující.
RegioJet minulý rok pořídil 13 nových vícesystémových lokomotiv TRAXX MS3 od společnosti Alstom. S jejich dodávkou a startem provozu počítá letos na podzim. Podle společnosti jsou navrženy s technologiemi nové generace, které dokáží snížit spotřebu energie o pět až sedm procent. Plánuje se, že budou nasazeny do osobní dopravy na mezistátní i vnitrostátní dálkové spoje.
V minulém roce společnost převzala a uvedla do provozu také sedm nových nízkopodlažních souprav PESA elf.eu, které nyní slouží v Ústeckém kraji. Dalších sedm souprav od polského výrobce by mělo začít jezdit na tratích letos v prosinci spolu s novým jízdním řádem. Tyto nové elektrické vlaky se začnou objevovat na linkách S49 a S61 v rámci Pražské integrované dopravy.
Nejvíce „vyrostla“ linka Praha-Přemyšl
RegioJet vyčíslil i počty cestujících na jednotlivých linkách. V expresních vlacích cestovalo v minulém roce 5,3 milionu lidí, což je o 12 procent více než v roce 2022. Průměrná obsazenost vlaků dosáhla během celého roku 85 procent.
Nejžádanější byla u cestujících linka Praha-Ostrava-Košice, kterou v loňském roce využilo 2,8 milionu lidí, jde o meziroční nárůst o 10 procent. Další rychle rostoucí linkou byla podle společnosti trasa Praha-Vídeň-Budapešť, kterou využilo 724 tisíc cestujících, to oproti roku 2022 představuje nárůst o 11 procent. Kvůli zvýšené poptávce hlavně úseku Vídeň-Budapešť společnost RegioJet od dubna letošního roku zvýšila kapacitu z původních dvou spojů na čtyři spoje denně v každém směru.
Na linkách R23 a R8, které RegioJet obsluhuje v Ústeckém kraji a na trase Brno-Ostrava-Bohumín společnost v loňském roce přepravila přes dva miliony cestujících.
Úspěšná je podle RegioJetu linka Praha-Přemyšl mezi Českou republikou a Ukrajinou, kterou v roce 2023 využilo více než 230 tisíc cestujících. Oproti roku 2022 na ní počet cestujících stoupl o 60 procent. Obsazenost vlaků pak dosáhla 85 procent. RegioJet zároveň letos v březnu zavedl nové přímé spojení mezi Prahou a ukrajinským městem Čop.
„I když jsme museli letos opustit plán otevřít linku Praha-Berlín kvůli nevýhodnému jízdnímu řádu, který by nebyl komfortní pro zákazníky, stále máme v úmyslu tuto linku spustit, jakmile bude možné získat lepší jízdní řád, který bude vyhovovat našim zákazníkům. RegioJet zůstává odhodlaný realizovat tuto trasu v příštím roce,“ uvedl výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJet Jakub Svoboda.
Ve veřejných tendrech uspěl loni RegioJet v zakázce ministerstva dopravy na provoz rychlíků na lince R9 Praha-Havlíčkův Brod-Jihlava/Brno, která začne fungovat od prosince 2026. Úspěch si připsal také v zakázce na provoz elektrických tratí v Ústeckém kraji, i zde s plánovaným startem od prosince 2026. „Tato vítězství jsou důležitým krokem pro RegioJet v úsilí stát se lídrem železniční dopravy v České republice,“ informovala společnost. RegioJet minulý rok uvedl na trh také například dvacet nových patrových autobusů Fun&Relax⁺.
Výsledky hospodaření oznámily také České dráhy
Rok 2023 zhodnotily koncem týdne také České dráhy, jak Ekonomický deník informoval. Celá skupina za loňský rok vykázala zisk ve výši 3,8 miliardy korun, meziročně si tak polepšila o 3,4 miliardy korun. Jde o nejlepší výsledek od roku 2008, počítáno podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS). Čistý zisk skupiny dosáhl téměř 3,2 miliardy korun.
Po třech letech se do zisku dostal i segment osobní dopravy, kterou provozuje společnost České dráhy. Státní dopravce v loňském roce přepravil 164,4 milionu zákazníků, což je o 7,3 milionu více lidí, než v roce 2022. Celkový zisk akciové společnosti činil v loňském roce téměř tři miliardy korun, na výsledcích celé skupiny tak má stěžejní podíl.
(teč)