Soukromý dopravce RegioJet nasadí na pět rychlíkových linek na severovýchodě Čech 34 hybridních vlaků za devět miliard korun. 18 dvouvozových jednotek se 120 místy k sezení a 16 třívozových se 197 místy dodá Škoda Group.

RegioJet nasadí nové vlaky na linky, které převezme od prosince 2029, tedy na tratích Pardubice – Liberec, Liberec – Ústí nad Labem, Kolín – Rumburk a z Prahy do Tanvaldu a Rumburku. Stát dopravci za 15 let provozu zaplatí 11,63 miliardy korun. RegioJet uspěl ve veřejné soutěži ministerstva dopravy, v níž stát vybíral ze čtyř nabídek. Šlo o zatím největší soutěž na dálkové vlaky, kterou ministerstvo vypsalo.

Vlaky budou mít zároveň aku-trolejové vedení i dieselový agregát, jde o nový typ BEDMU (Battery Electric Diesel Multiple Unit), který vychází z bateriové varianty (BEMU). Kombinace variant pohonů má umožnit jak provoz na elektrifikovaných, tak i neelektrifikovaných trasách. Vlaky budou moci podle Jančury jezdit díky unikátnímu řešení na tratích od první chvíle „pod elektrikou“.

Vlak
Interiér hybridního vlaku Škody Group pro RegioJet. Foto: Škoda Group

Vlaky mají zároveň nabídnout rychlejší spojení. Například cesta mezi Pardubicemi a Libercem se zkrátí o téměř půl hodiny. „Nové jednotky poskytnou vyšší komfort, tišší provoz a moderní design. Významná je také jejich ohleduplnost k životnímu prostředí,“ podotkl Radim Jančura.

„Kontrakt pro nás představuje významný krok při zavádění nejmodernějších technologií na českou železnici,“ uvedl výkonný ředitel Škoda Group Petr Novotný.

Mohlo by vás zajímat

Navýšení doby dojezdu

Podle místopředsedy představenstva Škoda Group Tomáše Ignačáka bylo potřeba vyřešit u vlaků mimo jiné navýšení standardního dojezdu 80 kilometrů. Naftu by měl vlak využívat pouze pro nezbytně nutnou dobu.

Úspora emisí by měla být až 19 tisíc tun emisí ročně. Na elektrifikovaných částech tratí by vlaky měly jezdit až 160 km/h. Podoba interiéru a exteriéru ještě není definitivní, finální design by měly získat na podzim.

Ředitel strategie společnosti RegioJet Jiří Schmidt upozornil, že je potřeba řešit i infrastrukturu na severovýchodě Čech. „Na zkvalitnění dopravy se musí podílet investicemi ministerstvo dopravy a Správa železnic. Do řady tratí se tu neinvestovaly peníze desítky let. Je potřeba jejich zkapacitnění, zvýšení rychlosti a v neposlední řadě jejich elektrifikace,“ uvedl.