INZERCE

Vlak společnosti RegioJet. Foto: RegioJet

RegioJet hlásí vysoký nárůst počtu přepravených osob, loni hospodařil se ziskem 126 milionů korun

Společnost RegioJet dosáhla v loňském roce zatím rekordních hospodářských výsledků. Celkové tržby za vlakovou a autobusovou část dosáhly 2,8 miliardy korun. Provozní zisk před odpisy (EBITDA) dosáhl úrovně 749 milionů korun, zisk před zdaněním byl 126 milionů korun. Finanční a provozní výsledky dnes RegioJet oznámil v tiskové zprávě.

Co se týká provozních výsledků, v roce 2022 přepravily vlaky RegioJetu na všech svých linkách v Česku i okolních zemích téměř 7 milionů cestujících, tedy o 40 procent více než v roce 2021. Žluté autobusy pod značkou RegioJet přepravily celkem 3,8 milionu cestujících, oproti předchozímu roku se jedná o 54procentní nárůst.

„Celkové ekonomické výsledky dopadly za rok 2022 velice dobře. Meziročně došlo k nárůstu, a i oproti úspěšnému roku 2019 jsme dosáhli lepších čísel. Sice z vlaků ubyli byznysoví cestující, ale díky novým linkám, třeba v Ústeckém kraji, nebo lince z Brna do Ostravy a Bohumína, se nám obrat zvýšil. Covid nás nezastavil,” uvedl k výsledkům majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

Společnost těžila z rostoucího zájmu o cestování po ústupu epidemie koronaviru, ale musela čelit také problémům. „Museli jsme velice intenzivně řešit růst nákladů, hlavně ceny elektrické energie a mzdové náklady nebo i vysoký růst úrokových sazeb. Rapidně se také zdražily základní materiálové náklady na opravu a údržbu vlakové techniky. Tyto faktory ovlivnily nutnost během roku 2022 postupně zdražovat cenu jízdenek, vždy jsme se ale snažili udržet přijatelné ceny pro cestující a ten nejvyšší zákaznický servis,” upozornil finanční ředitel RegioJet Petr Kohoutek.

Hitem je spojení do Budapešti

V minulém roce cestovalo na dálkových linkách po železnici téměř pět milionů cestujících, tedy o 28 procent více než v roce 2021. Průměrná obsazenost vlaků přitom za celý minulý rok činila 85 procent. Nejsilnější je již tradičně linka Praha – Ostrava – Košice, kterou v minulém roce využilo 2,6 milionu cestujících. Největší meziroční nárůst znamenala linka Praha – Brno – Vídeň – Budapešť s 650 tisíci přepravených cestujících. Jedná se o meziroční růst o 150 procent.

Na rychlíkových linkách v závazku veřejné služby R23 a R8, které RegioJet obsluhuje v Ústeckém kraji a na trase Brno – Ostrava, Bohumín, RegioJet přepravil v loňském roce 1,9 milionu cestujících, v meziročním srovnání se jedná o 55procentní nárůst. Úspěch zaznamenala i sezonní linka do Chorvatska během letní sezóny. V roce 2022 ji RegioJet provozoval již potřetí. Vlaky na trase Praha – Split jezdily denně a bylo přepraveno na 100 tisíc cestujících.

Dosažené finanční výsledky umožňují společnosti RegioJet další investice do nových vozů a lokomotiv a zároveň vstup na nové linky. „K vozům Astra a sedmi jednotkám PESA, určeným pro výkony v Ústeckém kraji, přikupujeme dalších 13 lokomotiv Traxx MS3, které budou nasazeny do provozu již v příštím roce. Touto akvizicí rozšiřujeme náš lokomotivní park na 35 vícesystémových lokomotiv,” doplnil Petr Kohoutek.

Profil RegioJetu

RegioJet patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Vznikl v roce 2009 jako dceřiná společnost podniku Student Agency, vlastníkem je podnikatel Radim Jančura. Podle statistiky Správy železnic měl loni RegioJet včetně dceřiné RegioJet ÚK tržní podíl na osobní železniční dopravě v ČR ve výši 11,2 procenta.

(red)