Tunely, které využívají geotermální energii a v podstatě fungují soběstačně, s takovou vizí pracuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD). U dvou vybraných silničních staveb vypsalo tendr na technicko-ekonomické posouzení možností. „Primárním účelem studie je zmapování dalších možností využití OZE v podmínkách ŘSD,“ sdělil Ekonomickému deníku generální ředitel státního podniku Radek Mátl.

Dodal, že geotermální energie by se využívala pro řízení samotného tunelu, to podle Mátla znamená, že by tunel byl sám o sobě soběstačný. „Podle výsledků studie určitě zvažujeme další využití u tunelů v naší správě, ale o výhodnosti řešení je právě ta samotná studie. Další rozsah využití bude stanoven až na základě výsledků této studie,“ poznamenal generální ředitel ŘSD. Radek Mátl zároveň sdělil, že v ŘSD v současné době již probíhají činnosti směřující k využití fotovoltaických panelů na vlastních objektech a pozemních stavbách.

Předmětem aktuální zakázky bude podle Mátla vyhodnocení vhodnosti a výhodnosti případného potenciálu, jakým jsou teplo, chlazení a výroba elektrické energie. Dodal, že předpokládaná hodnota zakázky je 900 tisíc korun.

Vítěz zakázky na posouzení možností využití geotermální energie bude podle něj pracovat s modelovými příklady tunelu Homole na dálnici D35 mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem na Orlickoústecku a plánovanými tunely na středočeské části dálnice D3 Kamenná Vrata nebo Luka. Portál Tenderarena.cz uvádí, že se zájemci mají možnost přihlásit do tendru do 13. ledna příštího roku.

Mohlo by vás zajímat

Úsek tunelu Kamenná Vrata. Zdroj: Tenderarena.cz

V dokumentaci k tendru se uvádí, že bude vítěz zpracovávat například rešerše aktuálních přístupů k využití geotermální energie pro teplo, chlazení a výrobu elektrické energie u tunelů v zahraničí. Půjde minimálně o tři připravované a realizované tunely.

Vypracovat bude muset u projektu také odhad nákladů na přípravu, realizaci, provoz či údržbu a vyhodnocovat se bude i životnost systému a rizika osazení technologie pro vlastní konstrukci tunelu.

Konkrétně u tunelu Kamenná Vrata na konci listopadu zahájilo ŘSD podrobný geotechnický průzkum, který se uskuteční formou ražby průzkumné štoly. Jak Ekonomický deník informoval, práce za přibližně 500 milionů korun včetně DPH potrvají přibližně tři roky. Zhotovitelem je sdružení společností Metrostav TBR, Strabag SIS, PUDIS, Pragoprojekt a GeoTec-GS.

U tunelu Homole ŘSD uzavřelo podle agentury ČTK letos v dubnu ŘSD smlouvu na výstavbu. Nejvýhodnější nabídku 1,754 miliardy korun bez DPH podalo sdružení firem Eurovia CZ, TuCon a Eurovia SK. Stavba měla začít společně s úsekem D35 Ostrov – Vysoké Mýto 6. května.