Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se přeměnilo 1. ledna ze státní příspěvkové organizace na státní podnik. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl si od transformace slibuje efektivnější nakládání s finančními prostředky, atraktivnější pobídky pro stávající zaměstnance a větší možnosti při nabírání absolventů škol, uvedl to v rozhovoru pro Ekonomický deník.

Prvního ledna 2024 začalo fungovat Ředitelství silnic a dálnic jako státní podnik, co jsou první změny, které v lednu aktuálně řešíte?

Pro nás jde o velkou změnu zejména v oblasti údržby a samotného provozu. Máme přidělené finanční prostředky jednou platbou na provozování celého podniku, včetně rekonstrukcí, oprav a údržby a řešíme, jak je co nejefektivněji rozložit do jednotlivých oblastí. I z toho důvodu vzniklo nové kontrolní oddělení, které má zajistit, abychom ještě lépe a efektivněji plánovali než dříve.

Víme, jaké kvalitativní podmínky stavu komunikací musíme splňovat a je pro nás důležité, abychom se chovali ještě efektivněji a požadavky, které jsou na nás z hlediska rekonstrukcí a údržby kladeny, plnili nejen v tom dlouhodobém horizontu, ale i v tom krátkodobém.

Řešíme také řadu organizačních změn jako je odlišné DPH, protože v rámci údržby budeme její plátci, anebo nové smlouvy se zaměstnanci, protože jsme upravovali platové podmínky. Vytvořili jsme nový mzdový předpis, protože už se na nás nevztahují státní platové tabulky.

Takže už je transformace z příspěvkové organizace ve státní podnik u konce?

V podstatě už je prakticky všechno zásadní hotovo. Vznikalo to zejména v průběhu let 2022 a 2023. V tuto chvíli státní podnik funguje a je nastartován. Samozřejmě pro spoustu lidí je to novinka, je to jiné a je potřeba jim vštěpovat, že v tuto chvíli není například bezpodmínečně nutné vyčerpat všechny přidělené finanční prostředky do konce kalendářního roku, ale spíše je investovat co nejefektivněji, abychom splnili standardy a kvalita dopravní sítě zůstala, ale ne za každou cenu.

Občas se stávalo, že hnaní snahou finanční prostředky přidělené ŘSD vyčerpat do konce roku, se akce se realizovaly i v nevhodných klimatických podmínkách. Chci podotknout, že tím nebyla dotčena kvalita provádění, ale jednalo se spíše o stresové situace, zdali klimatické podmínky vůbec dovolí akce dokončit. 

Mohlo by vás zajímat

V současnosti můžeme daleko efektivněji plánovat a nakládat s finančními prostředky přidělené jednou roční platbou ŘSD meziročně. Můžeme efektivněji s financemi nakládat i mezi kraji a mezi silnicemi a dálnicemi. Dříve každý přesun finančních prostředků ze silnic na dálnice znamenal rozpočtové opatření přes výbor Státního fondu dopravní infrastruktury. Dnes toto vše odpadá a významně se tím zjednodušuje administrativa.

Týká se to i rozestavěných staveb?

Investiční přípravy se to prakticky vůbec netýká, ta zůstává stejná, funguje formou dotací Státního fondu dopravní infrastruktury, potažmo z evropských fondů. Spíše se to týká samotné údržby a provozování komunikací.

Jaké byly náklady na transformaci Ředitelství silnic a dálnic?

My jsme se ji snažili po dohodě s ministrem dopravy a ve spolupráci ministerstvem dopravy dělat víceméně vlastními kapacitami jak na ŘSD, tak na Státním fondu dopravní infrastruktury a na ministerstvu dopravy, takže náklady jsou poměrně malé. Pohybují se v jednotkách milionů, v tuto chvíli si myslím, že možná dosáhnou zhruba 20 nebo 25 milionů korun na externí poradenství a externí právní služby.

Transformace má zefektivnit využívání financí, umožnit dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic první třídy a zvýhodnit pozici ŘSD na trhu práce. Jak toho chcete konkrétně dosáhnout?

Určitě nejdůležitější je personální stránka. Nezdá se to, ale je zásadní, abychom si klíčové odborníky, o které je obrovský zájem na trhu, dokázali udržet. Zároveň je třeba posílit tým na manažerské úrovni, ale i na pozicích správců staveb. Co je velmi důležité, je začít ohodnocovat zaměstnance výkonově, aby měli větší motivaci, protože to státní příspěvková organizace zohlednit moc nedokázala. Hledělo se spíše na praxi, než na samotný výkon. Nejde navíc pouze o stavařinu, potřeba je posílit například oddělení IT a zaměřit se na kyberbezpečnost. Čeká nás ještě obrovský kus práce.

Chystáte se tedy nabírat?

To bychom samozřejmě také chtěli. Půjde však jen o jednotky nebo maximálně desítky lidí. Dosud jsme nemohli odborníky zaplatit, to teď bude výrazně snazší. Byli jsme svázáni platovými tabulkami, dnes si mzdový předpis nastavíme sami. Ale rozhodně upřednostňuji kvalitu před kvantitou.

Ředitelství silnic a dálnic chce v rámci změn také omezit outsourcing, jak to bude fungovat?

Finálně asi nepůjde o zásadní omezování outsourcingu, a to i z toho důvodu, že staveb bude neustále přibývat. Za mne je to o tom, aby klíčové pozice v podniku, ať to jsou stavaři, správci staveb, manažeři, právníci nebo odborníci na kyberbezpečnost byli spíše našimi vlastními zaměstnanci a nenajímali se vše externě, protože externisté jsou orientováni vždy na zisk. Ve chvíli, kdy máte vlastní zaměstnance, tak s nimi dokážete daleko efektivněji a lépe pracovat. Je také možnost je vzdělávat. Kvůli tomu, že jsou platové státní tabulky orientované zejména na praxi, tak se nám velmi špatně najímali například čerství absolventi. U vysokoškoláků ani středoškoláků jsme nemohli konkurovat soukromému sektoru. Teď budeme u jednotlivých pozic v této věkové kategorii mnohem konkurenceschopnější.

Své funkce se měli ujmout 1. ledna i členové dozorčí rady Ředitelství silnic a dálnic, kdo v radě zasedá?

Ředitelství silnic a dálnic tam má dva zástupce, a to vedoucí odboru veřejných zakázek ŘSD Simonu Galouskovou a vedoucího Střediska správy údržby silnic a dálnic Poříčany Tomáše Skálu. Za ministerstvo dopravy je v radě vrchní ředitelka Lenka Hamplová, náměstek Tomáš Vrbík a ředitel odboru financí a ekonomiky Lukáš Trcala a Václav Karpíšek, ale co mám informaci, tak tyto dva členové by ještě měli být posléze vyměněni za politické nominanty.

Jaké budou první úkoly dozorčí rady?

Dozorčí rada by se měla sejít už v lednu letošního roku. Cílem jednání bude obecně stanovení jednotlivých cílů pro rok 2024. Jedná se zejména o přerozdělení finančních prostředků, které jsou přidělené v rámci jednotné platby, do všech oblastí, o schválení strategie Ředitelství silnic a dálnic, která je v tuto chvíli připravená do roku 2025, ale budeme ji postupně aktualizovat. Rada se bude určitě seznamovat i se samotným chodem podniku, protože ji budeme muset seznámit i se soudními spory, které v současné době probíhají, s riziky, která z nich plynou pro následné fungování ŘSD.

Tereza Čapková