Elektroaut u nás jezdí zatím jen čtrnáct tisíc. Ovšem do několika málo let jich tu podle odhadů bude jezdit půl miliónu. Důvod, proč začít přemýšlet o recyklaci jejich baterií. Do toho se pustila společnost IBG Česko ve spolupráci s ústeckou Univerzitou Jana Evangelisty Purkyně.

„Zatím ekonomicky vyhodnocujeme, co bude produktem recyklace. Podle chystané legislativy EU se bude muset od roku 2030 do nově vyrobených baterií přimíchávat určité procento recyklátu jednotlivých prvků. Dává nám tedy větší smysl jednotlivé prvky oddělit. Díky tomu budeme moci lépe řešit potřeby odběratelů,“ říká Stanislav Cingroš z technologické firmy IBG Česko. Na výzkumném projektu na recyklaci lithiových baterií se podílí Fakulta životního prostředí UJEP.

Jde o uzavřený cirkulární systém od uvedení na trh, přes druhotné využití, až po následnou recyklaci, který zatím nikde jinde v Evropě neexistuje. „V následujících letech se produkce průmyslových lithiových baterií začne výrazně zvyšovat, už teď je potřeba řešit nejen jejich ekologickou, ale také i finančně rentabilní recyklaci,“ myslí si Stanislav Cingroš.

Projektová dokumentace recyklační linky by měla být hotová nejpozději na jaře příštího roku. U testovacího prototypu počítá společnost s recyklační kapacitou do objemu přibližně 200 tun ročně, ale plány má mnohem ambicióznější. U recyklace bateriových článků je cílem vytěžit jednotlivé materiály, včetně elektrolytu, který společnost IBG dokáže z baterií separovat. Výsledky se pohybují dokonce nad limitem nařízení EU o recyklačních procesech, a to: 96 procent pro kobalt, 99 procent pro měď, 98 procent pro lithium a 96 procent pro nikl.

Linku budou nabízet i ostatním firmám

Společnost se do projektu recyklační linky pro lithiové baterie pustila i proto, že tyto baterie generuje převážně z podstaty svého podnikání. Nebrání se však ani možnosti nabízet tuto službu v budoucnu i ostatním společnostem. Kterým se buď nevyplatí stavět vlastní recyklační linku, nebo to není jejich předmětem podnikání, ale musí proces likvidace baterií řešit. Může se například jednat o automobilky, kterým budou baterie vracet majitelé elektrických aut a nebude v jejich zájmu stavět vlastní recyklační centra.

Firmu IBG Česko založil podnikatel Aleš Zázvorka, který se pohybuje v bateriovém odvětví od roku 1993 a je i jejím jediným vlastníkem. Společnost se specializuje na návrhy, výrobu, instalaci a provoz energetických řešení včetně bateriových systémů. Kromě svého vlastního působení v ČR má dceřiné společnosti ještě na Slovensku a v Maďarsku. Celá skupina zaměstnává více než 150 zaměstnanců a celkové tržby činí přes miliardu korun

Mohlo by vás zajímat

Petr Vrabec