Společnost RB Rail AS, zastupující tři ministerstva pobaltských států – Estonska, Lotyšska a Litvy -odpovědná za projekt Rail Baltica, podala žádost o financování v rámci programu CEF-Digital 5G Large-Scale Pilots – 5G Coverage Along Transport Corridors. Cílem návrhu je získat finanční podporu na návrh a výstavbu železniční radiokomunikační infrastruktury, která je kompatibilní s budoucím železničním mobilním komunikačním systémem (FRMCS) a poskytuje možnost poskytovat konektivitu 5G v rámci evropské dopravní sítě (TEN-T).

Žádost o dotaci je zaměřena na rozvoj první fáze pasivní infrastruktury pro hlavní trať společnosti Rail Baltica ve všech třech pobaltských státech. Plánované práce zahrnují modelování rádiového pokrytí, návrh a výstavbu 99 rádiových věží, které zajistí spojení na více než 297 km, což je přibližně 30 procent hlavní trati Rail Baltica. Tyto aktivity jsou navrženy tak, aby umožnily FRMCS, moderní železniční komunikační standard, který podporuje provozní efektivitu a bezpečnost a zároveň poskytuje dvojí použití pro pokrytí 5G. Součástí prací je také instalace tmavých vláken v Estonsku a zřízení místních přípojných bodů.

„Naše nejnovější žádost o financování je důležitým krokem v rozvoji digitální infrastruktury společnosti Rail Baltica. Přijetím technologie vyhovující FRMCS zlepšujeme provozní schopnosti a přispíváme k silnější integraci v rámci evropské dopravní sítě. Je třeba vzít v úvahu, že Rail Baltica prochází oblastmi, kde není k dispozici stávající připojení. Nasazená infrastruktura umožní instalaci a provoz sítí 5G, které poskytnou konektivitu cestujícím na železnici, podnikům a okolním oblastem,“ řekl Marius Narmontas, provozní ředitel a místopředseda představenstva RB Rail AS.

Program CEF-Digital, který byl oznámen na konci roku 2024, se zaměřuje na projekty s evropským významem a připraveností. Tyto činnosti usnadňují zavádění FRMCS a podporují zavádění sítí 5G v koridorech TEN-T. Vyhodnocení žádostí se očekává do léta 2025.

Mohlo by vás zajímat