Více než 12 000 stávkových hodin v Deutsche Bahn má na svědomí odcházející šéf německé dopravního odborového svazu GDL Claus Weselsky. Nyní odchází do důchodu. Zda mohou cestující v budoucnu doufat v menší eskalaci kol železničního kolektivního vyjednávání, závisí také na nové spolkové výkonné radě GDL, která byla zvolena na valné hromadě v Drážďanech.
Se slzami v očích a ovacemi ve stoje se se členy a svou organizací rozloučil dlouholetý předseda Svazu německých strojvůdců (GDL) Claus Weselsky. Za Weselskym stojí 16 let ve funkci předsedy spolkového svazu, 234 pracovních sporů a 12 012 stávek. Často stál cestující nervy. Nyní, ve věku 65 let, odchází do důchodu.
Zda mohou cestující v budoucnu doufat v menší eskalaci kol železničního kolektivního vyjednávání, závisí také na nové spolkové výkonné radě GDL, která byla zvolena na valné hromadě v Drážďanech. V jejím čele stojí Mario Reiß, pro kterého hlasovalo téměř 95 procent delegátů. Doplňují ho dva náměstci Lars Jedinat a Christian Deckert.
Chceme se v budoucnu posunout jako tým, věří svaz
One-man show, kterou GDL pod Weselského vedením často připomínala, byla Reißem po valné hromadě odmítnuta. „To je nový obraz této GDL: Chceme se v budoucnu posunout jako tým,“ zdůraznil. Tak tomu bylo i za Weselského. Struktura týmu by se ale měla v budoucnu stát pro veřejnost viditelnější.
Kromě toho se GDL stává více politickou a bude silněji než dříve zasahovat do otázek železniční politiky. „GDL bude i nadále hlasitě a hlasitě informovat o tomto železničním rozvoji,“ řekl Reiß. Chce také v budoucnu zaujmout poněkud klidnější tón, zdůraznil v narážce na Weselského legendární tirády.
GDL však na svém zasedání nebyla smířlivější. Jednak proto, že Weselského rozloučení není úplné. S odbory zůstává spojen jako čestný předseda – a již oznámil, že se obvyklým způsobem vyjádří i k nadcházejícím kolům kolektivního vyjednávání s Deutsche Bahn. Kromě toho Weselsky slíbil svému nástupci, „že nám bude k dispozici v jakékoli situaci, samozřejmě v poradní funkci,“ řekl Mario Reiß.
GDL pokračuje v konfrontačním kurzu
Ve svých projevech k delegátům dal nový šéf také jasně najevo, že GDL zůstává v důležitých otázkách na konfrontačním kurzu: „Ve společnosti, kde na nás zaměstnavatel útočí ofenzivně a svévolně uplatňuje zákon o jednotě kolektivního vyjednávání, nemůže vzkvétat skutečné sociální partnerství,“ řekl Reiß směrem k personálnímu řediteli Deutsche Bahn Martinu Seilerovi, který byl také přítomen.
Zákon o kolektivní vyjednávací jednotě (TEG) stanoví, že ve společnosti se dvěma konkurenčními odborovými organizacemi se uplatňují pouze kolektivní smlouvy o zastoupení zaměstnanců s největším počtem členů. V případě železnice se ve většině firem jedná o Železniční a dopravní unii (EVG).
Zákon není jen z Weselského pohledu hlavním důvodem, proč je vztah mezi jeho GDL, EVG a Deutsche Bahn do značné míry narušen. „Tento zákon rozděluje pracovní sílu a vnáší do firem neshody,“ vysvětlil na valné hromadě GDL místopředseda spolkového svazu německých státních zaměstnanců (dbb) Volker Geyer. „Tento zákon není zákonem o kolektivním vyjednávání, ale zákonem o kolektivním vyjednávání.“
Nejnepopulárnější Sas
Claus Weselsky věnoval velkou část svého 16letého funkčního období boji proti TEG. Podprahově toto téma ovlivnilo mnoho jeho kol kolektivního vyjednávání se železnicí. Narodil se v Drážďanech, nikdy si nebral servítky a uměl se osobně ohradit proti vedení Deutsche Bahn nebo nepříjemným politikům.
Zatímco v odborech nebyl kontroverzní, jeho pracovní spory a vleklá kola kolektivního vyjednávání v Deutsche Bahn vedly k hněvu a frustraci mnoha cestujících. Saský premiér Michael Kretschmer na valné hromadě řekl, že často sklízel smích výrokem, že Weselsky nyní převzal titul „nejnepopulárnějšího Sasa v celém Německu“ od Waltera Ulbrichta. Chtěl se Weselskému za tento výrok omluvit na Weselského účet. „Ale bylo to dobře přijato,“ uvedl Kretschmer.
Nová federální výkonná rada GDL se pravděpodobně bude chtít vyhnout podobnému srovnávání popularity s bývalými hlavami států NDR.
(nik)