V Rakousku vstoupila zkraje roku v platnost novela zákona o odpadovém hospodářství (AWG, Abfallwirtschaftsgesetz), kterou se zpřísnily podmínky pro přepravy odpadu a více v tomto zvýhodnila železnice. Vzdálenost, na kterou je povinné použít k přepravě odpadu železnici, se zkrátila ze 400 kilometrů při přepravovaném množství minimálně 50 tun na 300 kilometrů při množství minimálně 10 tun. Uvedl to Železniční magazín.
Současně novela stanovuje do budoucna další zpřísnění, a to na přepravní vzdálenost 200 kilometrů od 1. ledna 2024 a na jen 100 kilometrů od 1. ledna 2026.
„Výjimky z této povinnosti budou možné, pokud se prokáže, že pro přepravu po železnici nelze zajistit odpovídající kapacity nebo pokud by vzdálenost silničního návozu k místu překládky na železnici činila 25 % (a více) přímé silniční přepravy. Pro žádosti o uplatnění těchto výjimek byla zřízena digitální platforma, jejímž prostřednictvím budou posuzovány a potvrzovány,“ uvedl Železniční magazín.
Rail Cargo Austria pro tyto přepravy využívá systém kombinované dopravy Mobiler, umožňující horizontální překládku mezi vagónem a nákladním automobilem.
Pohyb se odehrává prostřednictvím hydraulického mechanismu, jímž je nákladní automobil vybaven, vagón musí být osazen příčnými plechy, po nichž se přepravní jednotka během překládky pohybuje. V souvislosti s touto novelou tak RCA plánuje investicí 75 milionů eur (cca 1,8 miliardy korun) pořídit 1 220 nástaveb Mobiler a 400 60stopých kontejnerových vozů. Pro zajištění dostatečných kapacit a částečně také překlenutí doby do dodání nových vozů bude dočasně najato dalších až 610 vozů.
Mohlo by vás zajímat
V České republice se systém Mobiler vyskytuje pouze vzácně, v únoru 2022 byl například nasazen na zkušební přepravu dřevěných pelet z jižních Čech do Rakouska.
Shodou okolností právě aktuálně prověřuje společnost Pražské služby možnosti přeprav komunálního odpadu ze západní části Prahy do ZEVO (Zařízení na energetické využití odpadu) Spalovny Malešice s využitím železnice.
Mimo jiné se hledá vhodná lokalita překládky ze silničních svozových vozidel na vagóny. Jinou shodou okolností však v nejbližších měsících dojde souběhem výluk (modernizace úseku Praha-Bubny – Praha-Dejvice, rušení kolejiště obvodu Praha-Smíchov společné nádraží, zdvoukolejnění úseku Branický most – Praha-Spořilov) k výraznému omezení kapacit pro nákladní přepravu napříč Prahou v západovýchodním směru.
(nik)