ÖBB je první evropskou železniční společností, která získala povolení k používání dronů, které lze ovládat bez přímého vizuálního kontaktu s piloty. Na své síti linek tak vytváří jejich garáže tak, aby mohly poskytnout rychlou pomoc v případě událostí, jako jsou pády kamenů a poškození vichřicí na těžko přístupných železničních tratích. Podle ní mohou zkrátit traťové uzavírky o celé hodiny, uvedla ve své zprávě.
V případě poškození vichřicí se musí železniční tratě z bezpečnostních důvodů uzavírat. Až dosud se odborníci z ÖBB-Infrastructure AG vždy v takovém případě vydali na procházku po kolejích. Následně vyhodnotili například, zda jde jen o pár drobných kamínků nebo zda je potřeba těžké odklízecí zařízení, případně zkontrolují, zda nad kolejemi nebo v trolejovém vedení neleží větve nebo dokonce kameny z budov. Než se to vše vyjasní, uplyne většinou ale spousta drahocenného času. Poté je informováno středisko řízení provozu a je rozhodnuto o dalších nezbytných opatřeních.
Teď by ale celý proces měly urychlit drony. V budoucnu totiž budou jejich garáže rozmístěny po síti tras ÖBB, aby zde poskytovaly podporu, ÖBB-Infrastructure AG je první železniční infrastrukturou v Evropě, která získala povolení k používání dronů, které lze ovládat bez přímého vizuálního kontaktu s piloty. Inovativní projekt byl realizován v úzké spolupráci se společností Frequentis, která je globálním poskytovatelem komunikačních a informačních systémů pro řídicí centra s úkoly kritickými z hlediska bezpečnosti a s podporou leteckého úřadu Austro Control.
Namísto zaměstnanců, kteří do často neschůdného terénu či zasněžených svahů museli pěšky teď místo nich na místo doletí z nedaleké garáže drony. Ty pak letí nad definovanou trasou a v reálném čase posílají snímky o jejim stavu. Poté lze okamžitě učinit potřebná rozhodnutí. V závislosti na případu může čas ušetřený drony činit hodiny a uzavírky tras lze minimalizovat. Cestující a železniční společnosti se mohou díky rychlému rozvoji informací rychleji adaptovat na novou situaci.
Mohlo by vás zajímat
„Použití dronů pro kontrolu tras je důležitým stavebním kamenem digitální železnice zítřka. Zejména v těžko přístupném terénu můžeme získat přesný přehled o situaci a potřebných opatřeních časově nenáročným způsobem. Naši zákazníci z toho těží,“ uvedl člen představenstva ÖBB-Infrastructure AG Johann Pluy.
Hangárové lety dronů jsou podle výkonného ředitele firmy Frequentis Norberta Haslachera technologickou odpovědí na rychle rostoucí ekosystém dronů. “Frequentis vyvinul vysoce automatizované řešení, které lze plně integrovat do řídicích center a pracovních stanic velkých infrastrukturních společností a je snadno použitelné pro zaměstnance našich zákazníků,“ uvedl. „Jsme hrdí na to, že děláme průkopnickou práci společně s ÖBB a že jsme pomohli k prvnímu schválení tohoto druhu pro našeho partnera v Evropě,“ dodal.
Inovační potenciál dronů je i podle generální ředitelky leteckého úřadu Austro Control obrovský. Naším stanoveným cílem leteckého úřadu je podporovat nové, slibné aplikace od vývoje až po implementaci. Jsme proto obzvláště rádi, že jsme mohli tento projekt podpořit a schválit. Automatizované lety dronů bez přímé viditelnosti pro monitorování infrastruktury jsou novým a inovativním přístupem, který nám ukazuje, co je již možné s touto mladou technologií,“ uvedla ve zprávě.
(mig)