Německo a Rakousko plánují nově účtovat dopravcům mýtné poplatky v závislosti tom, kolik emisí CO2 jejich nákladní vozidlo produkuje. Oba státy tím jako první uvedou do praxe směrnici Evropské unie, podle které by se měla těžká nákladní vozidla klasifikovat do pěti tříd dle emisí CO2, na jejichž základě se určí také příslušné mýtné sazby. Další evropské země budou následovat.

Výše mýtného v závislosti na množství produkovaných emisí CO2 – právě podle tohoto principu se bude už brzy účtovat mýto pro kamiony v Německu a v Rakousku. Aby mohly kamiony získat lepší třídu CO2 a tedy i nižší mýtné, musí dopravci včas dodat informace, které jsou pro kalkulaci CO2 u vozidla nezbytné, upozorňuje Eurowag, přední poskytovatel integrovaných řešení v oblasti silniční dopravy v Evropě. V opačném případě budou všechna těžká nákladní vozidla se spalovacím motorem automaticky klasifikována do 1. třídy emisí CO2, což pro dopravce znamená nárůst mýtného až o 70 až 80 procent.

Zatímco doposud zahrnovala kalkulace mýta v zemích EU emisní třídu motoru dle norem EURO, která zohledňuje například emise oxidů dusíku, uhlovodíků, oxidu uhelnatého nebo pevných částic, na základě směrnice o eurovinětě by se nově do počítání mýtného mělo zařadit také množství produkovaného CO2. Vozidla, jež mají nárok na lepší mýtnou sazbu, tedy produkují méně CO2, jsou jasně definovaná – mezi podmínky patří například první registrace po 1. červenci 2019. Parametrů, podle kterých se emisní třída CO2 počítá, je však mnohem více a právě dodání těchto údajů je v zájmu dopravců, jejichž vozidla mají nárok na zařazení do jiné než 1. třídy CO2.

Nová pravidla pro kalkulaci mýtného v Německu a Rakousku by měla vejít v platnost koncem letošního, respektive začátkem příštího roku. Zatímco Německo předběžně počítá s termínem 1. prosince 2023, Rakousko plánuje změnu od 1. ledna 2024. Další členské státy EU by měly implementovat směrnici o eurovinětě nejpozději do března 2025.

Mohlo by vás zajímat

„Ačkoliv legislativa ještě není definitivně schválená a je možné, že se termíny posunou, doporučujeme dopravcům, aby svým poskytovatelům mýtných služeb dodali veškeré údaje potřebné k zařazení vozidel do příslušných tříd CO2 co nejdříve. Pokud to neudělají, vozidlo automaticky spadne do nejvyšší emisní – a tím pádem i nejdražší mýtné – třídy,“ vysvětluje Toll product manager společnosti Eurowag Ferdinand Butaš.

Rakousko a Německo chystají mýtné za emise CO2. Ilustrační snímek. Foto: Flicker/Eurowag

Veškeré parametry, které jsou nezbytné pro zařazení vozidla do emisní třídy CO2, najdou dopravci v osvědčení o shodě (Certificate of Conformity, CoC), případně v tzv. Customer Information File (CIF) nebo v technickém průkazu vozidla. Pokud majitel vozidla tyto dokumenty nemá, jediným řešením je obrátit se na výrobce nákladního vozidla, který mu tyto dokumenty opětovně vystaví. Doba „znovuvydání“ dokumentů se může v každé zemi lišit. Je možné, že v některých státech si za tuto službu zastoupení jednotlivých výrobců účtuje poplatky. Posléze je nutné příslušné údaje ručně zadat do klientského portálu či systému poskytovatele mýtných služeb.

Německo mění i povinný údaj o hmotnosti

Druhou novinkou, které Německo v souvislosti s výběrem mýta chystá, je povinnost všech dopravců aktualizovat informace týkající se hmotnosti vozidla. Zatímco dosud se k výpočtu mýta používala největší povolená hmotnost vozidla, v technickém průkazu jde o údaj F.2, nyní je potřeba uvést nejvyšší technicky přípustnou celkovou hmotnost při zatížení, tedy F.1. Tato aktualizace se podle odhadů Eurowagu týká až 55 tisíc vozidel, které zákazníci společnosti provozují.

„Chceme naše zákazníky motivovat, aby povinnost aktualizace údajů o vozidle splnili včas. V případě mandatorních údajů o hmotnosti F.1 v Německu se tak vyhnou případné pokutě. U nové klasifikace do tříd CO2 se pro změnu dopravcům nabízí možnost nižších poplatků za mýto v případě, že jejich vozidla splňují příslušné parametry,“ říká Butaš.

Podle něho je navíc téměř jisté, že vedle Německa a Rakouska se k mýtnému na základě emisí CO2 v horizontu několika měsíců až let přidají i další země včetně Česka. „Aktualizace údajů, případně žádost o znovuvydání dokumentů CoC a CIF, zkrátka dopravce tak či tak nemine,“ dodal.

S vyššími náklady na mýto může pomoci refundace daní

Dopravci mohou v zájmu zvýšení efektivity a snížení emisí využít některé služby jako palivové karty, ale také finanční služby nebo refundaci daní. Právě daňové vratky můžou firmám pomoci překonat nárazové zvýšení mýtných poplatků, stabilizovat cash flow nebo snížit byrokratickou zátěž. Jednou z možností je například služba vrácení DPH z mýtného, a to včetně možnosti vratky předfinancovat. „Vzhledem k tomu, že pro většinu zákazníků budou nadcházející změny znamenat dražší mýto, počítáme s tím, že bude zájem o navýšení úvěrových limitů,“ vysvětluje Butaš.

Eurowag se tematikou snižování emisí z nákladní dopravy zabývá dlouhodobě. V letošním roce firma představila dvě nové stanice na LNG, věnuje se také elektromobilitě. Jejím cílem je nabídnout svým zákazníkům kompletní portfolio služeb v oblasti čisté mobility.

(mig)