Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) uzavřely se společností Stadler rámcovou smlouvu až na 120 bateriových vlaků typu Flirt Akku. Místo dieselových vlaků mají být na pouze částečně elektrifikovaných rakouských tratích během několika let nasazena bateriová vozidla. Rámcová smlouva zatím nebyla podepsána, ale Rakušané mají vyhlídku, že v prvním kole objednají 16 jednotek.
Podle společnosti Stadler je podpis rámcové smlouvy a první objednávka 16 vlaků Flirt Akku plánována už na podzim letošního roku. Technické parametry pro zakázku ÖBB nejsou v oznámení zmíněny. Podle společnosti Stadler má bateriový elektrický model typové řady Flirt „provozní dojezd“ přibližně 100 kilometrů.
Těchto 100 kilometrů platí pro jízdu bez trolejového vedení. Na elektrifikovaných úsecích s trolejovým vedením čerpají trakční motory energii samozřejmě ze sítě, zatímco paralelně se baterie nabíjejí prostřednictvím trolejového vedení. Baterie Flirt dokáže také rekuperovat energii při brzdění.
„To znamená, že téměř všechny neelektrifikované tratě v Rakousku lze projet s regionálním vlakem v bateriovém provozu,“ uvádí výrobce.
Bateriové vlaky Stadler jsou určeny pro provoz na neelektrifikovaných nebo jen částečně elektrifikovaných tratích, zejména ve východním Rakousku, kde nahradí stávající dieselový vozový park. Díky nabíjení trakčních baterií během jízdy pod trakčním vedením umožní Flirt Akku „udržitelný železniční provoz na neelektrifikovaných úsecích tratí“. Při světovém rekordu ujel vlak Flirt Akku 2021 v čistě bateriovém režimu dokonce vzdálenost 224 kilometrů, což je nejdelší cesta regionálního vlaku v čistě bateriovém režimu bez dodatečného nabíjení.
Cena za vlak činí podle rakouského deníku Standardu sedm až devět milionů eur.
ÖBB by mohla v příštích několika letech nakoupit až 540 elektrických jednotek.
Na začátku léta společnost ÖBB oznámila, že od roku 2026 bude používat dvoupatrové vlaky Railjet, na které bude u Stadler Rail objednáno 14 vlaků. Zpočátku budou na západní trati využívány dvoupatrové vlaky Railjet. Po dokončení úpatního tunelu v Semmeringu budou vlaky jezdit také na jižní trati. Vlakovými objednávkami reaguje ÖBB na boom cestujících.
Mimochodem, před měsícem uzavřeli italští železniční provozovatelé Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) a Ferrovie della Calabria (FdC) se společností Stadler dvě rámcové smlouvy na dodávku a údržbu až 25 vodíkových elektrických vlaků. Prvních dvanáct vozidel již bylo závazně objednáno.
(nik)