INZERCE

Nově budovaná vlaková stanice ve Vídni. Foto: ÖBB

Rakouské dráhy letos do modernizace železniční sítě na východu země investují 21,7 miliard korun

Rakouský železniční dopravce ÖBB letos investuje do modernizace železniční sítě na východu země rekordní částku 21,7 miliard korun. Cestující z Vídně, Burgenlandska a Dolních Rakous se tak mohou těšit na nové tratě, modernizovaná nádraží i zkrácení doby jízdy. Inovace se dotknou mimo jiné i spojů do České republiky a Slovenska.

Významné investice letos míří do modernizace železniční sítě na východě Rakouska. To oznámil železniční dopravce ÖBB, který na rok 2022 plánuje do obnovy železnice ve Vídni, Burgenlandsku a Dolních Rakous investovat rekordních 21,7 miliard korun (870 milionů eur).

Východní lokality Rakouska nevybral dopravce přitom náhodně. Právě zde totiž tvoří cestující dvě třetiny všech železničních cestujících v Rakousku. Podle rakouské ministryně pro životní prostředí jsou investice do železnice investicemi do budoucnosti.

„Každý kilometr na železnici je kilometrem pro životní prostředí. Proto jsme letos odsouhlasili největší investiční program, který v historii Rakouska kdy existoval. Investujeme do moderní infrastruktury jako nikdy dříve. Nejvíce se investice dotknou východní části země. S celkem 870 milióny eury bude financován rozvoj železnice na všech úrovních. Od S-Bahn ve Vídni, přes několik tratí v Dolním Rakousku až po nové investiční projekty v Burgenladsku. Jízda vlakem tak bude ještě ekologičtější, pohodlnější a jednodušší“, řekla k plánům ÖBB rakouská ministryně Leonere Gewesslerová.

Vídeň a její okolí pocítí investice obzvláště v příměstské dopravě, kterou využívají především pendleři. Na jižní trati směrem do Vídně má např. mezi Meidlingem a Mödlingem dojít k rozšíření tratě na čtyři koleje. Také se má zatraktivnit dopravní spojení mezi Hütteldorfem a Meidlingem, které umožní vlakům mířících do Wien Aspern Nord jezdit v patnáctiminutovém intervalu. Další investice pak plynou na opravu jednotlivých nádražích a železničních zastávek.

Významně se letošní investice dotknou i Burgenlandska. Pokračovat se tak bude s plány důležitých investičních projektů na stávajících a nových železničních tratích, které zajistí lepší spojení v rámci spolkové země i jeho napojení např. na Vídeň. Díky smyčce Ebenfurth ve spojení s dvoukolejným rozšířením trati Pottendorfer bude možné zkrátit dobu jízdy ze severní a střední oblasti Burgenlandska do hlavního města a vytvořit tak přidanou hodnotu pro dojíždějící v regionu.

Mezi další plány patří např. i elektrifikace Štýrské východní dráhy (Jennersdorf – Graz) a Mattersburgerské dráhy (Wiener Neustadt – Loipersbach-Schattendorf). Zahájeny byly i plány na projekt letištní spojky mezi vídeňským letištěm a městem Bruck an der Leitha / Bruckneudorf. Toto spojení by v budoucnu mělo zajistit rychlé propojení severního Burgenlandska a východních Dolních Rakous s vídeňským letištěm a Vídní. Plány na letištní spojku by veřejnosti měly být představeny už na jaře 2022.

Zvláště rozsáhlé stavební práce čekají i Dolní Rakousko. Na programu je rozšíření trasy mezi Vídní a Bratislavou, přičemž by selektivní dvoukolejné rozšíření a elektrifikace se změnou jízdního řádu mělo být dokončeno už v prosinci 2022. V létě 2022 pak spolková země počítá s prácemi na dvoukolejném plném rozšíření, tedy elektrifikovaném a souvislém dvoukolejném spojení mezi oběma hlavními městy.

Rozšířením severní tratě mezi Vídní Süßenbrunn a Berhardsthal v Dolním Rakousku v budoucnu umožní i zkrácení doby cestování v evropské dálkové dopravě. To se týká především dálkových spojů do České republiky, Polska a východního Německa.

Investice počítají i s vybudováním záchytných P+R parkovišť. Například ve Wiener Neustadt má vzniknout nová parkovací plocha s asi tisícovkou parkovacích míst. Přibude i dalších zhruba 260 venkovních parkovacích stání a také 240 stanovišť pro kola. V rámci rekonstrukce stanice Schönfeld-Lassee se staví P+R zařízení s asi 156 parkovacími místy. Dokončena nová parkovací plocha v Hollabrunnu pak nabídne 700 parkovacích míst.

Po sloučení nákladových nádraží a terminálů a zmíněné modernizaci železničního provozu vzniknou navíc rozsáhlé opuštěné oblasti. Ve spolupráci s obcemi mají být tyto plochy nově využity. Například ve Vídni v Nordwestbahnhofu nebo na Neuer Landgut mají v příštích letech vzniknout zcela nové čtvrti s byty, zelení a vzdělávacími zařízeními. Ale také v Unter Purkersdorf v Dolním Rakousku bude v roce 2022 společně s městem a za účasti občanů zahájen rozvoj oblasti kolem vlakového nádraží.

(nik)