Rakouští železničáři dnes o půlnoci vstoupili do jednodenní stávky. Zasaženy jsou i mezinárodní spoje, včetně spojení mezi Rakouskem a Českou republikou či Německem.Stávka by měla trvat do dnešní půlnoci, tedy 24 hodin.
Drážní zaměstnanci požadují kvůli 11procentní inflaci zvýšení platů o zhruba 12 procent. Zástupci zaměstnavatelů v neděli nabídli jen 8,4 procenta. Z toho důvodu bylo kolektivní vyjednávání bylo přerušeno a zaměstnanci vstoupili do stávky.
Šéf ÖBB Andreas Matthä dnes ráno řekl, že pro stávku nemá „žádné pochopení“. Nabídka zaměstnavatele v kolektivních vyjednáváních byla podle něj „víc než férová a více než atraktivní“. Matthä očekává, že v úterý se provoz do značné míry vrátí k normálu.
Jakých spojů se stávka dotýká?
Jednodenní protest se týká všech mezinárodních spojení s Rakouskem. České dráhy upozornily, že náhradní doprava v Rakousku není zajištěna, a to ani v přeshraničních úsecích. U nočních spojů, například mezi Prahou a Curychem nebo Vídní a Berlínem je provoz omezen už od nedělního večera až do úterního rána.
České dráhy dnes zajišťují provoz všech vlaků mezistátní dálkové dopravy na území České republiky do a z poslední pohraniční stanice.
Česká soukromá společnost RegioJet oznámila, že všechny své spoje z Břeclavi do Vídně a z Vídně do Břeclavi nahradí svými žlutými autobusy. Budapešťské spoje pojedou odklonem přes Bratislavu. Německý železniční dopravce Deutsche Bahn oznámil, že zasaženy budou ještě i jeho noční vlaky z dneška na úterý.
Obecní dopravní společnosti včetně metra či provozovatelů tramvajových sítí zůstávají v provozu. V Salcburku však nejezdí trolejbusy a ve Vídni městské vlaky.
Kolabuje i silniční doprava
Stávka se projevuje i zvýšeným provozem na rakouských silnicích. V Linci situaci ještě dál zkomplikovala akce klimatických aktivistů z hnutí Letzte Generation.
Na silnicích a dálnicích by proto měli motoristé počítat s hustším provozem. Rakouská železniční společnost ÖBB přitom vybízí své zákazníky, aby odložili zbytné cesty nebo využili alternativní způsob dopravy. Rakouský automotoklub dokonce lidem doporučuje, aby pokud možno pracovali z domova.
,,Zvláště na městských dálnicích v metropolitních oblastech Vídně, Klagenfurtu, Innsbrucku a Lince je třeba počítat s kolonami a zdrženími,“ říká mluvčí rakouské správy silnic a dálnic (Asfinag).
V Rakousku je podle ÖBB za normálních okolností na cestě zhruba 8000 osobních a nákladních vlaků různých provozovatelů. Vlakem denně cestuje zhruba milion lidí.