Pražský dopravní podnik (DPP) může prodat společnosti Nové Holešovice pozemky u stanice metra C Nádraží Holešovice. Radní města dnes po více než roce diskusí prodej schválili. Nové Holešovice jsou společným podnikem DPP a developerských firem Karlín Group a CPI Property Group. Příprava projektu se zasekla poté, co Piráti loni odmítli záměr prodeje pozemků podpořit.

Nové Holešovice založil DPP v roce 2021 spolu s firmou Karlín Group developera Serge Borensteina, který stojí za proměnou Karlína po ničivých povodních z počátku tisícíletí. Následně se do projektu Nové Holešovice zapojila i CPI Property Group, která v okolí také vlastní pozemky. Město, respektive DPP měl společnému podniku prodat parcely a v budoucnu se podílet na zisku z developmentu.

Proces se zastavil loni v lednu poté, co náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) nejprve prodej podpořil na dozorčí radě DPP, ale následně na radě města změnil názor s tím, že má o společném podniku pochybnosti.

Piráti neuspěli

Poté situace zamrzla na mrtvém bodě a koaliční strany se nebyly schopny shodnout na dalším postupu. Vytvořily proto pracovní skupinu, která měla navrhnout úpravy dohody, a zastupitelé na konci letošního února uložili primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) a jeho náměstkovi Petru Hlaváčkovi (STAN), aby do konce března předložili městským radním návrh dalšího postupu.

To se stalo dnes, radním předložený návrh obsahoval čtyři varianty. První byla, aby do společného podniku vstoupil i magistrát, druhá pak, aby s ním uzavřel smlouvu. Třetí varianta počítala s původně zamýšleným postupem s úpravami, které vycházejí z doporučení magistrátní pracovní skupiny.

Mohlo by vás zajímat

Poslední varianta pak navrhovala zánik společnosti Nové Holešovice a vytvoření nového modelu rozvoje stanice se zapojením i dalších zainteresovaných subjektů. To chtěli Piráti, uspěla však varianta prodeje pozemků, kterou podpořili radní za Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) a STAN.

Za kolik? Zatím bez odpovědi

Podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka (ODS) je ze strany hlavního města nyní vše potřebné dokončeno a před samotným prodejem musí nyní DPP a další účastníci podniku schválit upravenou smluvní dokumentaci a podepsat ji. Jak dlouho to potrvá, podle něj nelze odhadnout.

Stejně tak není zatím jasná přesně cena za pozemky DPP, která původně měla být 173 milionů korun a podle radního bude vyšší. „Ale nemohu říci přesnou cenu, protože v těch materiálech je výpočet, a nikoliv přesná částka,“ řekl.

„Jsme rádi, že zvítězil zdravý rozum a nebude tak nutné vymáhat podpis transakční dokumentace soudně. Samozřejmě nás mrzí, že společný podnik hned v počátku ztratil čas a nemalé finanční prostředky na svoji obranu, namísto toho, aby je investoval do samotného projektu transformace zanedbané části Holešovic. Každopádně práce ihned započnou tam, kde byly v únoru loňského roku na základě smyšlených obvinění zastaveny,“ komentoval rozhodnutí radních šéf Karlín Group Jan Ludvík.

Stanice je dál ve zbídačeném stavu

Piráti po dnešním jednání rady společný podnik znovu odmítli. Hřib zopakoval své předchozí vyjádření o podezření z propojení některých lidí kolem projektu s korupční kauzou Dozimetr.

Déle než rok trvající zastavení projektu dlouhodobě kritizuje zastupitelská opozice. „Praha je v bodě, kde jsme byli před 15 měsíci. Po roce a čtvrt absurdního blokování a laciného politického divadla ze strany Pirátů se pražská koalice vzmohla jen na kosmetické úpravy projektu,“ uvedl dnes předseda Prahy Sobě a bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Podobně se vyjádřil i předseda zastupitelského kontrolního výboru a šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Nečinnost může Prahu stát nejen velké peníze, ale hrozí i arbitráž. Co je však ještě horší – pan Hřib nikdy nenavrhl žádné alternativní řešení, a přitom je stanice dál ve zcela zbídačeném stavu,“ uvedl. Dodal, že spolupráce se soukromým sektorem podle něj může být cestou i pro další zanedbané stanice metra, například na Roztylech.