INZERCE

Návrh zjednodušuje bodový systém na tři sazby a zpřísňuje sankce za vědomé porušení předpisů a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Foto: Pixabay

Rada vlády pro BESIP podpořila úpravu bodového systému a zpřísnění sankcí

Přísnější sankce za nejzávažnější přestupky na silnicích a úprava bodového systému. Rada vlády pro bezpečnost silničního provozu podpořila návrh obsažený ve vládní novele zákona o silničním provozu. Podporu vyjádřila i novele zákona, díky které bude moci policie zadržet registrační značku vozidla, pokud bude mít řidič neuhrazenou pokutu.

Vláda předložila novely zákona do sněmovny na přelomu loňského srpna a září. U změny bodového systému však projednávání doposud nezačalo. Novela zákona o policii a celní správě, která má policii umožnit zadržet tabulku registrační značky vozidla v případě, že by řidič neměl neuhrazenou pokutu a odmítl dluh zaplatit, je nyní v druhém čtení.

Vyšší účinnost a vymahatelnost sankcí

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ uvádí vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bodový systém jinak

Návrh zjednodušuje bodový systém na tři sazby a zpřísňuje sankce za vědomé porušení předpisů a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Zavádí definici takzvané bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

Naopak mírnější by podle novely byly sankce za drobné překročení rychlosti či špatné parkování. Současně se doporučuje zajistit snadnější přístup řidičů k informacím o stavu jejich bodového konta.

„Účinný dohled a vymahatelnost práva jsou jednou z pěti priorit nové strategie BESIP. Zlepšit je potřeba rovněž bezpečnost komunikací – odstraněním nehodových lokalit – a chování mladých řidičů v krizových situacích. Podobně jako v řadě dalších států Evropské unie, které v poslední době zpřísňují sankce za nebezpečné přestupky, se ale zvýšení bezpečnosti na silnicích neobejde bez přehlednějších a tvrdších sankcí pro řidiče, kteří ohrožují ostatní,“ dodal Neřold.

Aktualizace bodového systému je výsledkem čtyřleté odborné diskuse, do které se mohla zapojit i veřejnost.

Nová pravidla od 2022

Bodový systém, výše pokut a délka zákazů řízení neprošla v České republice zásadnější úpravou více než 14 let, a to od zavedení bodového systému v roce 2006. Novela úspěšně prošla meziresortním připomínkovým řízením i posouzením Legislativní radou vlády.

Ministerstvo dopravy by změnu v zákoně o silničním provozu rádo prosadilo ještě do konce tohoto volebního období. Úprava bodového systému a sankcí za porušení pravidel silničního provozu měla začít platit od začátku příštího roku.

V České republice umírá na silnicích každoročně kolem 500 lidí. Ekonomické ztráty z dopravní nehodovosti dosahují ročně kolem 80 miliard korun. Nová vládní Strategie BESIP si klade za cíl snížit do deseti let počet úmrtí na silnicích na polovinu.

Tomáš Rovný