Rada Evropské unie v pátek přijala návrh Evropské komise k vytvoření takzvané rezervy tržní stability na trhu s emisními povolenkami (EU ETS).
Přijetí návrhu, proti kterému je pět členských států, je posledním fází legislativního procesu. Oficiální přijetí, které bylo obecně očekáváno, znamená, že navrhovaná rezerva tržní stability (Market Stability Reserve – MSR) bude uvedena v platnost od ledna 2019.
MRS usiluje o nastolení rovnováhy v množství emisních povolenek vydávaných v rámci Unie. Tato nerovnováha vznikla především v důsledku ekonomické krize v letech 2008 až 2009 kvůli uzavírání některých výrobních závodů, což v kombinaci se špatně odhadnutým množstvím přidělovaných povolenek vedlo k nadbytku povolenek na trhu.
Nadbytek povolenek postupně vedl k pádu ceny emisní povolenky (EUA) až pod hranici 3 euro. Odborníci se přitom shodují, že aby byl unijní systém ETS efektivní a dostatečně motivoval provozovatele dotčených zařízení ke snižování emisí, musela by se cena povolenky pohybovat mezi 20 až 30 euro.
Nastolí rezerva tržní stability na trhu rovnováhu?
Vzhledem k nefunkčnosti trhu bylo v minulosti přistoupeno k regulacím množství povolenek na trhu a rezerva tržní stability je další z nich. Podle finálního rozhodnutí Rady Evropské unie bude MSR zřízena v roce 2018 a v platnost vstoupí v lednu 2019. Devět set milionů emisních povolenek EU, stažených z aukcí v rámci takzvaného backloadingu povolenek v letech 2014 až 2016, bude umístěno do vznikající rezervy. Původně měly být přitom tyto povolenky vráceny do akucí v letech 2019 a 2020.
I přes páteční schválení se pět členských států (Bulharsko, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko a Rumunsko) stále staví proti startu MSR v roce 2019. Tyto státy jsou ochotny přijmout pouze první plánovanou verzi, a to spuštění rezervy v roce 2021.
Zejména pro Polsko se jedná o klíčovou normu, tamní ekonomika a energetický mix totiž vykazují značnou závislost na fosilních palivech. Polsko dokonce připravilo vlastní verzi legislativy, tu ale spojená Evropa zamítla. Jak upozorňuje Barbara Lewisová z agentury Reuters, je paradoxní, že mužem, který pomohl nové emisní normy protáhnout schvalovacími mechanismy Unie, byl anglický europoslanec Ian Duncan, původně velký zastánce původní legislativy. „I Duncan nakonec pochopil, že je třeba vyvažovat ekonomiku a ekologii,“ komentuje to agentura Reuters.
-of-