INZERCE

Dobíjení elektromobilu. Foto: ČEZ

Pumpy s alternativními pohony musí nově vyvěšovat srovnávací tabulky pohonných hmot

Překvapení, neznalost nebo mlhavé povědomí. Tak se dá zjednodušeně popsat, jak vypadá v praxi nové nařízení, které pumpám s alternativním pohonem nově nařizuje vyvěšovat srovnávací tabulky pohonných hmot. Objeli jsme v uplynulých dnech několik benzinových pump ve středních Čechách, u nichž kromě benzínu a nafty načerpáte LPG nebo dobijete elektroauto.

„No, vím, že něco takového se chystá. To ale asi majitelé zítra něco přivezou,“ odpověděla na otázku paní z obsluhy benzínové pumpy, kde lze tankovat i plyn. Ono nařízení sice platilo od neděle, ale vzhledem k tomu, že i odborníci nad ním kroutí hlavou, a je bráno zřejmě jako „nutné zlo“, informační tabulky dodají dnes nebo zítra.

O co jde? Čerpací stanice, pokud kromě tradičních benzínu a nafty nabízejí ještě alternativní pohony, jako plyn a elektřinu, musí vyvěšovat srovnávací tabulku, jaké jsou v různých třídách vozidel náklady na 100 kilometrů.

„Úplně prvotní záměr Evropské komise byl, že na totemu čerpací stanice se bude u benzínu a CNG uvádět ještě cena za jednotku energie v megajoulech,“ vysvětluje tento nový záměr předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček, podle kterého ale z pohledu běžného spotřebitele neměla myšlenka uvádět srovnávací cenu za jednotku energie – byť je z fyzikálního hlediska naprosto přesná – praktický přínos a nemá jej ani aktuální opatření.

Další výtky směřují k faktu, že ceny pohonných hmot se v současné době pohybují tu strmě nahoru, tu strmě dolů.

„Začátkem roku se průměrná cena kilogramu CNG blížila ke 40 korunám, aktuálně činí asi 62 korun. Na některých plničkách ale stojí CNG dokonce 139,90 koruny, což je totéž, jako by stál litr benzínu 100 korun,“ upozorňuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje karty pro odběr benzínu, nafty a CNG i pro dobíjení elektromobilů.

„Praktičtější se zdá klasický přepočet ceny CNG z kilogramu na metr krychlový, což je z hlediska obsahu energie ekvivalent jednoho litru benzínu. Průměrná cena 62 Kč/kg odpovídá asi 44 Kč/m3 CNG, které tak nyní vychází v průměru asi o 2 koruny dráž než litr benzínu,“ dodává Damir Duraković.

A v podstatě tím nepřímo odpovídá na nevyslovenou otázku, jaký praktický význam a zda vůbec to bude mít pro nás řidiče?

Petr Vrabec