INZERCE

Zavedení výhradního provozu ETCS v roce 2025 na některých koridorových tratích se rychle blíží. Foto: Správa železnic

Půl miliardy na ETCS. Ministerstvo dopravy vypíše další dotace pro dopravce

Ministerstvo dopravy v září vypíše další dotace pro dopravce na pořízení palubní části jednotného evropského zabezpečovače (ETCS) ve výši půl miliardy korun. Celkem se tak podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) podpora ETCS z národních i z evropských zdrojů pro pořízení palubní části zabezpečovače zvýší ze 7,2 miliardy korun na 7,7 miliardy korun. Finance na další balík dotací poputují podle ministra dopravy z operačního programu Doprava, jde tedy o prostředky Evropské unie.

Kupka také poznamenal, že zatím se v případě alokací prostředky dařilo využívat. „S ohledem na to, že to pro dopravce v tuto chvíli opravdu znamená důležitou podmínku, tak předpokládáme, že se vyčerpá,“ uvedl Kupka k chystané výzvě. Otázkou je podle něj to, zda se podaří z dotačních prostředků uhradit všechny aplikace do konce letošního roku. Podle Kupky je možné, že se některá vozidla budou vybavovat až v příštím roce.

Přehled plánovaného spuštění systému ETCS na jednotlivých koridorech. Zdroj: MDCR

V případě traťové části ETCS Česká republika spolu s evropskými prostředky investovala až deset miliard korun. Podle Kupky se očekávají ještě další investice ve výši okolo 30 miliard korun.

Podle ředitele technické sekce Drážního úřadu Radka Šafránka je v současnosti mobilní částí ETCS vybaveno 1234 vozidel, potřeba jich je podle něj 1500. Dopravci také dosud proškolili dva tisíce strojvedoucích. Do konce roku by to měl být dvojnásobek.

Od začátku srpna začal pro železniční dopravce platit termín, kdy za splnění podmínek vydaných Drážním úřadem jezdí pod dohledem ETCS. Dopravci by zabezpečovač měli zapínat na úsecích Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav, Hustopeče u Brna – Šakvice, Hrušovany u Brna – Židlochovice, Břeclav – Přerov – Bohumín, Česká Třebová – Olomouc – výhybna Dluhonice – Prosenice, výhybna Dluhonice – Přerov a Beroun – Ejpovice. ETCS musí být zároveň vybavený i vlak a strojvedoucí musí být řádně proškolený.

Přibude další úsek

Ministr Kupka v souvislosti s testováním provozu pod dohledem ETCS aktuálně oznámil, že Drážní úřad vydá nařízení, které přidá mezi tratě i úsek mezi Prahou – Běchovicemi a Českou Třebovou. Zařízení ETCS začne být podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody od 15. září také aktivní na nádraží v Pardubicích. K urychlení spuštění systému zde došlo kvůli červnové tragické vlakové nehodě.  

Zkušební provoz s jednotným zabezpečovacím systémem ECTS byl zahájen na trati Olomouc – Přerov – Břeclav. Foto: České dráhy

Od začátku roku se uskutečnilo do července na vybraných tratích sedm zátěžových testů, při kterých na hlavních tratích projelo 796 vlaků. Přibližně u tří vlaků za 100 došlo k rozpadu spojení a souprava automaticky zabrzdila.

Poslední z testů se odehrál na trati Praha – Česká Třebová a vykázal 100procentní úspěšnost spojení lokomotivy s traťovou částí.

Jiří Svoboda uvedl, že v současnosti dosahují více než 99procentní úspěšnosti tři tratě. Jde o Olomouc – Uničov, Česká Třebová – Brno a Brno – Břeclav. „Věříme, že tu hranici 99 procent postupně docílíme i na ostatních ramenech,“ poznamenal.

Ostrý start spuštění ETCS v lednu příštího roku ministerstvo dopravy rozdělilo do čtyř fází, aby bylo možné se vyhnout případným komplikacím. První úsek, kde by měl být od 1. ledna systém spuštěn, je trať Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov. Následovat bude 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, poté 15. ledna trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

V České republice je v současnosti zabezpečovač ETCS nainstalován na přibližně 1200 kilometrech tratí. Do roku 2030 se počítá s postupnou instalací traťové části ETCS na více než 4800 kilometrů železničních tratí, a to včetně zavedení výhradního provozu na vybraných tratích od roku 2025. Na celé železniční síti by měl fungovat systém do roku 2040.

Tereza Čapková