Železniční spojení mezi egyptskými městy Ain Soukhnu a El Alamein má v budoucnu propojit Středozemní a Rudé moře. Více než pět set kilometrů dlouhá trať by se tak mohla stát alternativou k Suezskému průplavu. Přestože jde o dlouhodobě připravovaný projekt, díky nedávným událostem v Suezu je téma náhradní dopravní trasy více než aktuální. Nově zbudovaná železnice, která má přijít na devět miliard amerických dolarů, by však neměla přepravovat jen náklad, ale nabídne i osobní vlaky.

Projekt představuje největší a nejdelší železniční trať na Středním východě a nejvýznamnější egyptský železniční počin od roku 1854. Vlaky využívající tuto 354 kilometrů dlouhou trasu budou moci jezdit rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Doba jízdy mezi konečnými stanicemi by se měla podle informací egyptského ministerstva dopravy pohybovat okolo tří hodin. Reálně to však zřejmě bude vyžadovat mnohem více času, zvláště u přepravy nákladů.

Alternativní trasa

Trasa povede z města El Alamein přes Borg El Arab, Alexandrii, New Capital City až do rudomořského Ain Soukhna. Egyptské ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že uvažuje o prodloužení trati o dalších 350 kilometrů, které by spojily město Ain Soukhna s Hurghadou.

Euroasijská námořní doprava zajišťuje přepravu celé řady zboží. Foto: Pixabay

Původně bylo toto spojení zamýšleno jako součást dopravních služeb v Suezském průplavu, nikoli jako jeho náhrada. To by nakonec ani nebylo možné, protože například nedávno uváznuvší loď převážela osmnáct tisíc nákladních kontejnerů. V případě přepravy po železnici by tak na stejné množství nákladu bylo potřeba poměrně velké množství vlaků.

Euroasijská námořní doprava zajišťuje přepravu celé řady zboží, z nichž mnohé vyžaduje zvláštní podmínky přepravy. Podle koordinátorů projektu by navíc měla vnitrozemská trasa zaujmout nanejvýš pět procent objemu Suezského průplavu.

Nejen Egypt si slibuje, že díky této alternativní suchozemské trase bude možné dodat zboží přes egyptskou pevninu rychleji a levněji.

Mohlo by vás zajímat

Tisíc kilometrů VRT

Zakázku získalo egyptsko-čínské konsorcium složené z egyptských společností Samcrete Engineers and Contractors S.A.E a Arab Organisation for Industrialization spolu s China Civil Engineering Construction Corporation a China Railway Construction Corporation Limited.

Na egyptském projektu se bude podílet i společnost Siemens Mobility, která nyní informovala o tom, že s Egyptem uzavřela memorandum o porozumění k vybudování prvního vysokorychlostního systému. Celkem má jít o asi tisíc kilometrů dlouhou trať, přičemž prvním projektem je právě suchozemská alternativa Suezu.

Firma kromě železničních vozidel dodá také lokomotivy, železniční infrastrukturu či systémovou integraci. Hodnota kontraktu se Siemens Mobility dosahuje asi tří miliard amerických dolarů.

Lucie Přinesdomová