INZERCE

Vodíkový vlak Coradia iLint na montážní lince. Foto: Deusche Bahn

První vodíkový vlak pro trasy v německém regionu Taunus je na místě. Soupravy vyjedou 11. prosince

Jízdy vlakem v německém regionu Taunus budou v budoucnu šetrnější k životnímu prostředí. Vodíkové vlaky Coradia iLint začnou jezdit na čtyřech trasách a nahradí stará dieselová vozidla. Se změnou jízdního řádu 11. prosince vyjedou první vlaky výrobce Alstom mezi Frankfurtem a taunským městečkem Brandoberndorf. Informovaly o tom Deutsche Bahn.

První vodíkový vlak pro region Taunus dorazil do Frankfurtu necelý měsíc před plánovaným zahájením provozu. Bylo představeno vozidlo poháněné palivovými články a speciálně vybudovaná vodíková čerpací stanice ve frankfurtském průmyslovém parku Höchst.

Se změnou jízdního řádu 11. prosince vyjedou první vlaky výrobce Alstom mezi Frankfurtem a taunským městečkem Brandoberndorf.

Podle společnosti Alstom tak do jara vznikne největší síť 27 vodíkových vlaků na světě na čtyřech neelektrifikovaných vedlejších tratích v regionu Taunus. Stejné vlaky Coradia iLint jsou již v provozu v severním Německu.

V Hesensku tedy už také nahrazují staré dieselové vozy. Nevypouštějí lokálně žádné emise CO2 a nevyžadují nadzemní vedení. V palivových článcích na střeše vlaku reaguje vodík čistě s kyslíkem z okolního vzduchu. Výsledkem je teplo, elektřina pro motory a jako odpadní produkt vodní pára.

Potřebný vodík pochází ze závodů průmyslového parku, kde se ve velkém množství vyrábí takzvaný „šedý“ vodík jako odpadní produkt chemických procesů. S podporou spolkové země Hesensko se zde také buduje elektrolýzní závod, který bude využívat nakoupenou zelenou elektřinu k rozdělení vody na kyslík a „zelený“ vodík.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) v pondělí ocenil pilotní projekt jako změnu hry“.

„Vodík je součástí řešení, zejména pro těžká užitková vozidla, lodě nebo i v železničním provozu. Díky technologii H2 totiž budeme moci v budoucnu jezdit klimaticky neutrálně a tiše i na těch úsecích sítě, kde by elektrifikace byla příliš nákladná,“ uvedl ministr dopravy.

Provozování této dílčí sítě svěřil Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) dceřiné společnosti DB Regionalverkehre Start Deutschland na počáteční období dvanácti let. Vozidla v hodnotě přibližně 500 milionů eur patří dceřiné společnosti RMV Fahma a jsou udržována v závodě DB Regio v Griesheimu.

Kromě ekologického hlediska RMV oznámilo, že vlaky budou také pohodlnější. Vodíkové vlaky nabízejí více míst k sezení než dříve používané vlaky, jsou tišší a nabízejí bezplatnou síť WLAN.

(nik)