INZERCE

Výkon vlaku na vodík Coradia iLint odpovídá běžným regionálním vlakům s maximální rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Foto: Alstom

První vodíkový osobní vlak od Alstomu. Po Německu bude Coradia iLint jezdit možná i ve Švédsku

Coradia iLint společnost Alstom poprvé ukázala v roce 2016. Jde o první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou trakční energii. Alstom jej nyní představil regionálním dopravcům, úřadům a vládě ve švédském Östersundu. Kromě nízké hladiny hluku vlak vypouští jen páru a kondenzovanou vodu. Jeho využití se předpokládá hlavně na doposud neelektrifikovaných tratích.

Výkon vlaku odpovídá běžným regionálním vlakům s maximální rychlostí 140 kilometrů za hodinu. Srovnatelné je i zrychlení a brzdný výkon. Vlak pojme až tři stovky cestujících a dojezd představuje tisíc kilometrů.

Rozmach vlaků na vodík

První dva stoprocentně vodíkové vlaky iLint fungují na komerční bázi od roku 2018 v Německu a doposud najely více než sto tisíc kilometrů.

„Vlaky Coradia iLint představují pro Švédsko obrovskou příležitost snížit emise oxidu uhličitého a dokonce dekarbonizovat železniční dopravu. Díky veřejné dopravě na vodíkový pohon mohou být regionální operátoři majáky moderní mobility, jak to nedávno zažili v Německu, Nizozemsku a Rakousku, které testovaly a zavádějí či plánují implementovat vodíkové vlaky,“ říká generální ředitel Alstom Nordics Rob Whyte.

Vlak na vodík možná bude jezdit také ve Švédsku. Foto: Alstom

K dnešnímu dni bylo v Německu objednáno 41 vlakových souprav a úspěšné zkoušky proběhly také v Rakousku a v Nizozemsku. Italský provozovatel FNM na konci roku 2020 potvrdil objednávku čtrnácti vodíkových vlaků.

Alternativa k naftě

Coradia iLint je navržený speciálně pro použití na neelektrifikovaných tratích a nabízí tak alternativu k naftovému motoru. V závislosti na tom, jak se vodík vyrábí a jak se přepravuje na tankovací místa, by regionální vlak na vodíkový pohon mohl být ekologičtější než jeho naftový protějšek.

Vlaky Coradia iLint využívají stávající infrastrukturu, aniž by bylo nutné investovat do elektrifikace. Nicméně výstavbě další infrastruktury není možné se vyhnout. Je totiž potřeba na výrobu samotného vodíku.

Tomáš Rovný