Uchazeči o zakázku na dodávku 210 bojových vozidel pěchoty jsou v pavilonu P brněnského výstaviště, kde se koná veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET, vystaveni téměř vedle sebe. Zájemci o porovnání vozidel tak nemají příliš mnoho práce s tím je najít. První den veletrhu se oficiálně představil první z nich – stroj Lynx KF 41, který vyrábí německá společnost Rheinmetall. Ta se podílí i na výrobě vozidla Puma. Na zítra je naplánováno představení nejnovější verze vozu ASCOD od výrobce General Dynamics European Land Systems.
Hodně rušno bylo dnes na brněnské výstavišti a především v okolí pavilonu P. Začal tam veletrh obranných a bezpečnostních technologií IDET. Jak bývá zvykem, zahájení se zúčastnil ministr obrany Lubomír Metnar (nestraník) i premiér Andrej Babiš (ANO). Kromě nich se do Brna přijelo podívat na 20 vojenských delegací, čemuž odpovídala i bezpečnostní opatření včetně detekčních rámů u vstupu i výstupu z veletrhu.
Delegace Andreje Babiše, kolem nějž se posunoval hrozen osob vysvětlujících jednotlivé exponáty i novinářů snažících se zachytit náznak toho, o který exponát premiér projevil zájem, se doslova provalila pavilonem a pak se otevřel prostor pro prezentaci jednotlivých společností. Český Omnipol využil letošního veletrhu k oslavám 85 let společnosti i představení nového obchodního partnera Samsung Electronics America Inc. Obě strany podle prezidenta Omnipolu Jiřího Podpěry v současné době jednají o partnerství v projektu budování 5G sítí ve vybraných zemích.
Bojová vozidla pěchoty budí zájem
Očekávaný zájem budí v pavilonu P bojová vozidla pěchoty. Hned u vstupu lze narazit na CV-90 výrobce BAE Systems.
Hned vedle je španělský Ascod od výrobce General Dynamics European Land Systems.
Mohlo by vás zajímat
Lynx od Rheinmetall Landsysteme
Ve středu po poledni byl v České republice slavnostně představen „Rys“ neboli Lynx od Rheinmetallu. Zástupci výrobce při svých projevech zdůraznili, že půjde o „český Lynx“.
„Naši čeští partneři přizpůsobili prostor pro posádku Lynxu, včetně držáků zbraní, řešení úložného prostoru pro posádku, komunikačních a dalších zařízení, jakož i design kamufláže. Během tohoto úsilí vybavili LYNX také komunikačními, interkomovými řešeními a českými rušičkami, které jsou nezbytné pro bojiště budoucnosti. LYNX se může pochlubit českými sedadly s vysokou ochranou posádky při výbuchu min a EID (nástražná výbušná zařízení – pozn. red.), a to pro všechny z požadovaných osmí míst v zadním prostoru vozidla,“ řekl při představení vozidla český zástupce Rheinmetallu Michael Hrbata, který dříve působil také jako náměstek ministra obrany.
Ředitel společnosti Oliver H. Mittelsdorf v následné diskusi zdůraznil především mobilitu celého systému a možnost změnit účel vozidla přímo v týlu armády během několika hodin, což firma předvedla na loňském veletrhu Eurosatory. Za zhruba 180 minut může být z velitelského vozidla například obrněná sanita, nebo naopak obrněnec s velkým kanonem. „Jsem přesvědčen, že naše řešení nejvíce odpovídá požadavkům Armády České republiky. Jsme samozřejmě připraveni případně vše upravit tak, abychom vyhověli požadavkům, které budou stanoveny,“ řekl Mittelsdorf. Následně se tak nevyhnul otázkám na to, co říká na prodlužující se termín stanovení závazných technických požadavků ze strany armády, které už měly být známé.
„To je běžné i v jiných zemích při takto velkých tendrech. My se snažíme neustále pracovat, abychom byli připraveni upravit stroje podle podmínek, které budou zadány. Když debatuji s kolegy, většinou v této fázi všichni říkají, že máme spoustu času. Jakmile jsou ale podmínky známé, ti stejní lidé říkají, že času je velmi málo, nebo dokonce, že máme skluz,“ řekl Mittelsdorf. Tím, že stále nejsou známy přesné požadavky Armády České republiky a Ministerstva obrany ČR podle něj všichni uchazeči o tuto rekordní zakázku na veletrhu IDET tak trochu prodávají vodu. „Vozidlo pro českou armádu neexistuje. Nemůže existovat. Takže kdyby někdo tady tvrdil, že tohle je to vozidlo, tak nemluví pravdu,“ dodal Oliver H. Mittlelsdorf.
Původní termín ministra Metnara se hroutí
Tím, že dosud nebyly stanoveny technické podmínky, které musí bojová vozidla splňovat se také začíná hroutit termín získání nabídek původně proklamovaný ministrem obrany Lubomírem Metnarem. Ten již dříve uvedl, že obrana bude na nabídky od firem čekat do konce června. Dnes je konec května a obrana ani Armáda ČR ještě nestanovili, co vlastně požadují. Takže další termín – podzim 2019 na uzavření smlouvy je také již nereálný.
Na nereálnost stanovených termínů jsme v Ekonomickém deníku upozornili již před několika měsíci. Tehdy zainteresovaní hráči upozorňovali, že kolem obří zakázky bude spousta právních tahanic se snaze zpochybnit schopnost protivníka stroje dodat a získat ji pro sebe. Stejné obavy vyjádřili také poslanci výboru pro obranu. Skluz v zakázce může podle nich vést až k tomu, že bojová vozidla pěchoty se nepodaří vysoutěžit. Podle předsedkyně výboru Jany Černochové na tom může mít svůj podíl i zhoršující se ekonomika.
Další komplikací je tendr na právní kancelář, která by měla radit s celou zakázkou. Ministerstvo ji muselo už 2x zrušit. Naposledy na konci března. Tentokrát byla důvodem námitka jednoho z uchazečů na požadavek ministerstva obrany na to, aby uchazeč měl zkušenost se zakládáním podniku „joint venture“ a evropským právem. Do tendru za téměř 14 milionů korun bez DPH se přihlásily dvě právní kanceláře a jedno konsorcium kanceláří.
Otázkou je, jestli se premiérovi Andreji Babišovi (ANO) neotevírá prostor pro nákup obrněnců prostřednictvím mezivládní dohody, tak jak upozornil poslanec Karel Krejza z ODS. „Pokud bude z jakýchkoli důvodů zrušen i druhý tendr na výběr advokátní kanceláře, otevírá se pro vládu z časových důvodů možnost úplně shodit tendr a jít cestou dohody G2G. I premiér Babiš se nechal někde slyšet, že si dokáže představit nakoupení BVP napřímo – mezivládní dohodou,“ řekl Krejza, když jsme se poslanců dotazovali na jejich názor na armádní tendr.
Jiří Reichl