Na části tuzemské železnice začal spolu s novým rokem ostrý provoz pod jednotným evropským zabezpečovačem (ETCS). Jak vypadal začátek? Prvním úsekem se zavedeným výhradním provozem pod ETCS mezi Českou Třebovou, Olomoucí, Dluhonicmi a Přerovem projely podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy 1. ledna téměř tři stovky vlaků. Tripy, tedy náhlá zastavení vlaku, kdy se přeruší komunikace traťové i palubní části systému, během dne zaregistrovala Správa železnic tři.

„To odpovídá očekáváním, která vycházejí z obecných vlastností systému i ze zkušeností získaných před spouštěním výhradního provozu na koridoru,“ sdělil Ekonomickému deníku Dušan Gavenda. Mluvčí také poznamenal, že přechod ze smíšeného do výhradního provozu proběhl na prvním koridorovém úseku mezi Přerovem a Českou Třebovou hladce, a to i vzhledem k tomu, že většina vlaků zde pod dohledem ETCS podle Gavendy jezdila už před 1. lednem.

„K ladění systému jsme společně s dopravci naplno využívali uplynulé měsíce. Během prvního dne výhradního provozu jsme zaznamenali pouze ojedinělé tripy, které zčásti souvisely s nesprávnou obsluhou palubních jednotek,“ doplnil mluvčí k náhlým zastavením vlaků.

Že může dojít k situacím, které povedou k zastavování vlaků nebo zpožděním připustil i ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Máme na to zavedené postupy a přeji si, aby dopady na cestující i další zákazníky byly co nejmenší. Vlak také může zastavit v důsledku toho, že systém splní svou funkci, konec konců se jedná o zabezpečovač,“ doplnil.

Mohlo by vás zajímat

Podle informací ministerstva dopravy vstoupila česká železnice do éry výhradního provozu pod ETCS s 1803 vlaky vybavenými systémem, 3500 proškolenými strojvedoucími a 110 kilometry tratí. Zabezpečovač by během ledna měl postupně začít fungovat na celkem 622 kilometrech hlavních tratí v České republice.

„Po dvou letech závěrečné fáze intenzívního testování, ladění systému, přípravy dopravců i infrastruktury a sbírání informací z testovacího výhradního provozu na moravské trati mezi Olomoucí a Uničovem tu konečně máme okamžik, kdy se rozběhlo toto plošné zavádění vyšší míry zabezpečení české železnice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle ředitele Drážního úřadu Jiřího Koláře tři a půl tisíce proškolených strojvedoucích znamená, že dopravci mají pokryté aktuální potřeby ke spuštění výhradního provozu dle harmonogramu. „Školí se ale samozřejmě dál,“ uvedl ke startu nového zabezpečovače

Jak už Ekonomický deník informoval, resort dopravy rozdělil přechod na nový systém zabezpečení kvůli možným komplikacím do čtyř fází. K prvnímu úseku se přidá 8. ledna úsek Břeclav – Bohumín, 15. ledna bude následovat trať Česká Třebová – Adamov Modřice – Břeclav a 22. ledna Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová.

Miliardové investice

Evropský zabezpečovač má zpočátku podle ministerstva dopravy a Správy železnic dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. O zavedení ETCS rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2017. Na výhradní provoz se následně společně začali připravovat dopravci, ministerstvo dopravy, Správa železnic i dodavatelé technologií do lokomotiv i traťové části systému.

Ministerstvo dopravy podle informací podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv takzvanými palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, částku ve výši přibližně 7,7 miliard korun. Celkové náklady zavádění systému na více než čtyři tisíce tuzemských tratí do roku 2030 lze podle resortu dopravy vyčíslit na zhruba 32 miliard korun.

„Zavádění ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Chtěl bych proto ocenit snahu tisíců lidí různých profesí, kteří se na přípravách v posledním desetiletí podíleli,“ podotkl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.