Způsob, jak české domácnosti nakupují potraviny, se neměnil skoro čtvrt století. Velké pravidelné nákupy, důraz na cenu, ale také žena, která drží domácí kasu, to je kolorit naprosté většiny z nich.
To se však pomalu ale jistě začíná měnit. Důvodem je stále větší náročnost českého zákazníka i pronikání nových technologií do tohoto tradičního odvětví.
Průzkum, který mezi 600 respondenty v Praze a Středočeském kraji provedl s agenturou Data Collect e-shop s potravinami Koloniál.cz, komentuje retailový odborník Petr Vyhnálek.
- 79 % domácností někdy dělá zásobovací nákupy
- Na internetu potraviny nakupuje již 55 % žen, oproti tomu „pouze“ 45 % mužů
- Cena již není nejdůležitější, předčila ji kvalita
- Dle Petra Vyhnálka stojíme na prahu další změny nákupních návyků
Trend 1: Velké nákupy
Takzvané velké zásobovací nákup zažily svůj největší boom v průběhu devadesátých let.
V té době výrazně rostla kupní síla obyvatel a zároveň se utvářela síť super a hypermarketů do podoby, jak ji známe nyní. A trend zásobovacích nákupů se drží i dnes. V současnosti velké nákupy takřka výhradně dělá více než třetina domácností, alespoň někdy pak 79 % domácností. Naopak zcela bez velkých nákupů se obejde jen pětina domácností.
Kromě skutečnosti, že pro speciální a výběrové potraviny český zákazník stále radši zajde do specializované prodejny, mění tento typicky český fenomén také online nakupování? Pokud bychom se totiž zaměřili pouze na domácnosti, které jsou již zvyklé nakupovat potraviny online, zjistíme, že výrazně ubyl počet „každodenních nákupů“ – potřebuje je jen 15 % domácností. Naopak 85 % alespoň někdy zajistí velký zásobovací nákup, pouze velké nákupy pak využívá 36 % respondentů.
„Projevuje se zde český pragmatismus,“ uvádí Petr Vyhnálek, retailový specialista. V minulosti byl generálním ředitelem sítě hypermarketů, dnes šéfuje Kolonial.cz. „Velké nákupy jsou levnější a pohodlnější. A s příchodem e-shopů s potravinami to platí dvojnásob, neboť finanční i časová úspora je u nich výrazně vyšší.“
Trend 2: O nákupech stále rozhodují ženy, do supermarketů však posílají partnery.
Co se příliš nezměnilo, je to, kdo péči o domácnost velí. O nákupech totiž i nadále více rozhodují ženy. Nicméně pokud nakupuje jen jeden z partnerů, do supermarketu pak většinou míří muž – a to v 53 % případů (ženy ve 47 % případů). Na druhou stranu je třeba říci, že tři čtvrtě respondentů zmiňuje, že nákupy potravin absolvují oba partneři dohromady.
Co velmi překvapí, je však skutečnost, že nakupování potravin v e-shopech je naopak doménou žen. Nakupují zde již v 55 % případů oproti 45 % u mužů. Nejčastěji se jedná o zákaznice ve věkové skupině 35 – 44 let.
„Ačkoli to možná vypadá překvapivě, české ženy jsou při online nákupech výrazně aktivnější než muži. Platí to i v případě e-shopů s potravinami,“ vysvětluje Vyhnálek. „Potraviny online navíc nejvíce nakupují ženy ve věku 35 – 44 let, tedy v době, kdy musí často skloubit péči o domácnost a potomky a zároveň mít čas na své vlastní zaměstnání. Nákup potravin online je tedy logickým řešením této sílící potřeby.“
Trend 3: Rozhoduje čerstvost, při nákupu online si lidé rádi počkají
Češi jsou dlouhodobě známí svým přístupem k ceně, která při nákupech – potraviny nevyjímaje – vyhrává často nad kvalitou. Platí to však ještě? Z výzkumu totiž vyplývá, že dnes je otázka samotné ceny až na čtvrtém místě – důležitá je přesně pro polovinu respondentů.
„V tomto ohledu se český zákazník za poslední roky výrazně změnil a tato změna ještě není u konce. Sice bude stále chtít dobré potraviny za dobré peníze, ale právě skutečnost, že cenu podmiňuje kvalitou, je velmi důležitá,“ uvádí Vyhnálek.
Právě kvalita a poměr ceny a kvality se totiž shodně umístily na prvním místě – důležité jsou shodně pro 69 % respondentů. Na třetím místě je pak čerstvost – tu považuje za důležitou 64 % oslovených domácností.
Podobné je to i v případě nákupů v e-shopech s potravinami – pouze požadavky na čerstvost jsou nižší. Podle Petra Vyhnálka však zbytečně: „I přes e-shop lze koupit čerstvé potraviny. Jen musí zákazník dobře vybírat dodavatele a nesmí mu vadit, že nákup nedorazí ten samý den. Ti obchodníci, kteří vozí potraviny čerstvé, je totiž nenechávají na sklad – přivezou je většinou až druhý den od objednávky, kdy je k nim naskladní dodavatelé.“
Podíváme-li se však do výzkumu, zjistíme, že v případě online nákupů Češi preferují čerstvost na úkor rychlosti dodání. Možnost dodání potravin v den objednávky totiž považuje za důležité jen 27 % domácností.
Kde e-shopy s potravinami fungují, tam si už lidé zvykli. Nakupovat na nich budou stále víc
V krajských městech a jejich okolí již dnes nebývá problém nakoupit potraviny v e-shopu. A zákazníci si na to začínají zvykat. Služby totiž nabízí dovážku až domů na práh dveří, což znamená nejen časovou úsporu, ale také redukuje nutnost manipulace s těžkým nákupem při jeho převozu. E-shopy s potravinami tedy poslouží nejen těm, kteří nechtějí při nakupování ztrácet čas, ale také méně pohyblivým nebo starším zákazníkům.
„Není bez zajímavosti, že po necelých dvou letech má zkušenost s online nákupy potravin 51 % Pražanů a Středočechů. Tedy více než polovina. A toto číslo bude růst úměrně rozšiřováním oblastí, kde tyto služby působí,“ zakončuje Vyhnálek.
-of-