INZERCE

Autobus SOR NS Electric. Zdroj: tisková zpráva skupiny EP Industries

Průmyslový holding Daniela Křetínského vykázal zisk 1,25 miliardy korun po zdanění

Výrobce autobusů SOR, Elektrizace železnic Praha, odpadová skupina AVE či inženýrská firma I&C Energo. To jsou nejznámější podniky spadající pod skupinu EP Industries. Tento holding spjatý s miliardářem Danielem Křetínským i v čase koronavirové pandemie drží ziskovost nad hranicí jedné miliardy korun.

Teprve před pár dny zveřejnil holding EP Industries, působící hlavně v oboru energetického a dopravního strojírenství, své finanční výsledky za rok 2020. Navzdory tomuto zpoždění se jedná o zajímavé čtení. Zisky průmyslové skupiny, kterou z 37 procent vlastní Daniel Křetínský a z 36 procent slovenský byznysmen Peter Korbačka, totiž i loni rostly navzdory dopadům epidemie koronaviru.

Skupina EP Industries loni zaznamenala meziroční zvýšení konsolidovaného čistého zisku o 9,7 procenta na 1,25 miliardy korun. Tržby narostly o 3,5 procenta na 24,3 miliardy korun. Jak bývá u Křetínského podniků téměř zvykem, skupina vykazuje poměrně vysoké zadlužení. Ke konci roku 2020 dosahovala položka půjčky a úvěry výše přes 7,8 miliardy korun. Vlastníci si loni vyplatili dividendu 700 milionů korun, o rok dříve to bylo 208 milionů.

Historicky nejstarším oborem holdingu EP Industries je podnikání v oboru projektování, výstavby a údržby elektrických sítí. Základ byl položen v roce 2007, kdy tehdy ještě skupina J&T koupila od skupiny ČEZ firmy SEG, MSEM a VČE-montáže. Krátce poté následovalo ovládnutí českobudějovické montážní firmy EGEM i známého výrobce kotlů pro elektrárny – podniku Slovenské energetické strojárne.

Později přibyl výrobce autobusů SOR Libchavy, technologická firma Elektrizace železnic Praha i skupina AVE podnikající v oboru nakládání s odpady v Česku a dalších evropských zemích. Podnikání skupiny AVE je výrazně ziskové, ale jak Ekonomický deník upozornil, doprovázejí jej sporné neplacení poplatků za ukládání odpadů na skládky.

Během loňského roku však EP Industries nijak výrazněji nerostla. Jedinou dokončenou akvizicí je odkup 50procentního podílu ve firmě Winning Automotive, která následně ovládla německého výrobce autodílů SONA BLW. Kupní cena za poloviční podíl podle informací ve výroční zprávě EP Industries dosáhla 52 milionů korun.

Poslední opravdu významnou akvizicí tak zůstává ovládnutí společnosti I&C Energo v létě roku 2018. I&C Energo se před více než deseti lety významně podílelo na dostavbě Jaderné elektrárny Temelín, dodnes má silnou pozici v dodávkách systémů kontroly a řízení a servisních služeb pro různé typy elektráren.

David Tramba