Ekonomická ministerstva se už deset měsíců nedokážou shodnout na nových podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů. Předmětem sporů je hlavně rozdělení výnosu z prodeje povolenek. Trpělivost dochází třeba Svazu průmyslu a dopravy ČR. Svaz varuje, že spor blokuje čerpání výnosu z povolenek na nezbytnou modernizaci a ekologizaci české energetiky i průmyslu.

Svaz průmyslu v tiskové zprávě připomíná, že pravidla daná novelou evropské směrnice o obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů měla být do českého právního řádu transponována do konce minulého roku. Zákon však byl v březnu už podruhé stažen z jednání vlády. Stejně tak vázne příprava na nový systém EU ETS 2, který povede ke zpoplatnění emisí z dopravy, vytápění a dalších malých spalovacích zdrojů.

„Zpoždění však už teď ohrožuje investiční a podnikatelské prostředí, jelikož na využití výnosů jsou navázány dotační tituly, které tak firmy nemohou využívat. Hrozí tak, že nebude možné včas realizovat některé plánované projekty v oblasti průmyslu a energetiky. Apelujeme proto na vládu, aby rozpor urychleně vyřešila a oba předpisy neprodleně posunula dále v legislativním procesu,“ prohlásil Bohuslav Čížek, zástupce generálního ředitele Svazu průmyslu a dopravy a ředitel Sekce hospodářské politiky.

Svaz průmyslu dlouhodobě požaduje, aby výnosy z prodeje povolenek byly plně využity prostřednictvím fondů pro účely modernizace a rozvoje energetiky, průmyslu, na klimatická opatření a na kompenzace nepřímých nákladů pro dotčený průmysl. V praxi se jedná hlavně o hutě, ocelárny, cementárny, sklárny, ropné rafinerie a chemický průmysl.

Mohlo by vás zajímat

Ministerstvo životního prostředí poslalo do mezirezortního připomínkového řízení návrh novely zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů loni v červnu. Vedle zpoplatnění letecké a námořní dopravy dalo do návrhu podmínku, že výnos z prodeje povolenek bude příjmem Státního fondu životního prostředí (SFŽP) a že bude směřovat výhradně na opatření v oblasti klimatu a dekarbonizace ekonomiky. Převod až poloviny výnosu do státního rozpočtu už totiž dle nových unijních pravidel není možný.

Hraje se tu o velký balík peněz. Jak ministerstvo uvedlo v hodnocení dopadu novely (tzv. RIA), s průměrnou cenou povolenky 80 eur za tunu CO2 vychází výnos pro Českou republiku v letech 2021 až 2030 na celkem 193 miliard korun. Možná i proto se o část peněz přihlásila další ministerstva, zejména financí, průmyslu a obchodu a dopravy. Výsledkem bylo velmi bouřlivé připomínkové řízení; na vypořádání námitek potřebovalo ministerstvo vedené Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) půl roku.

Upravený návrh se dvakrát – v lednu a březnu – objevil na programu jednání koaliční vlády premiéra Petra Fialy (ODS), avšak ani jednou neprošel. Ukázalo se, že rozpory mezi ministerstvy přetrvávají. Podle agentury ČTK by si dle kompromisního návrhu měly výnosy z emisních povolenek mezi sebou dělit ministerstva životního prostředí a průmyslu a obchodu. Ale ani tento ústupek zatím neotevřel cestu ke schválení této nové legislativy.

Aktuální novela se týká „starého známého“ systému obchodování s emisemi EU ETS. Naopak nový systém EU ETS 2, který má emisními povolenkami zatížit spotřebu fosilních paliv v menších energetických zdrojích, při vytápění komerčních a rezidenčních budov a v silniční dopravě, v něm zatím chybí. Důvodem je delší transpoziční lhůta, ale také složitost a citlivost této nové finanční zátěže, která dopadne hlavně na domácnosti a menší firmy (více se o EU ETS 2 dočtete zde).

Také zpoždění v implementaci systému EU ETS 2 s sebou dle Svazu průmyslu a dopravy nese nemalá rizika. Podle evropské směrnice by už od ledna 2025 neměla být fosilní paliva dodávána na trh bez příslušného povolení uděleného na základě předloženého monitorovacího plánu. Dodavatelé by také měli začít vykazovat emise svých zákazníků a připravit se na ostrý start systému na počátku roku 2027. Bez znalosti konkrétních povinností se na to firmy nemůžou dopředu připravit.

(dtr)