INZERCE

Aby bylo možné spojit výhody ekologické železnice s výhodami flexibilní silniční nákladní dopravy, využívá RCG mimo jiné takzvaný systém Mobiler. Foto ÖBB RCG

Průmysl vyzývá Komisi k urychlenému provedení návrhů. Mají podpořit železniční nákladní dopravu

Průmyslová sdružení uvítala návrhy Evropské komise na ekologizaci nákladní dopravy, která mají zlepšit přeshraniční železniční nákladní dopravu a standardizovat informace o emisích v oboru, jak napsal Railway Gazette International. Na druhou stranu ale vyjádřila i obavy ohledně povolení používat větší a těžší nákladní vozidla.

S ohledem na to, že výstavba železnic je nákladná a stále více přetížená, předložila Evropská komise 11. července návrhy, které mají posílit pobídky ke zlepšení výkonnosti železniční infrastruktury i provozu či umožnit účinnější řízení kapacity. A dále také třeba zavést účinnější mechanismy koordinace mezi zúčastněnými stranami, zejména těmi přeshraničními nebo podpořit zavádění digitálních nástrojů pro lepší řízení kapacity a provozu na kolejích. Podle Komise by totiž takové kroky zajistily především stabilní jízdní řády, ale i možnost dřívějšího rezervování jízdenek pro cestující. A pak také flexibilitu přizpůsobenou dodavatelským řetězcům just-in-time pro nákladní dopravce. To vše by vytvořilo kapacitu pro další služby, zlepšilo celkovou výkonnost a snížilo náklady.

Provozovatelé by tak mohli kdykoli požádat o kapacitu infrastruktury a obdržet ji, místo aby museli podávat žádosti v pevně stanovených termínech. Interoperabilní IT nástroje by jim také umožnily zadávat a přijímat odpovědi na své žádosti o kapacitu na jednom místě. Nařízení by odrazovalo od rezervování kapacity „pro jistotu“ a jejího pozdějšího rušení, jakož i od jejího špatného řízení ze strany provozovatelů infrastruktury. Například od krátkodobého uzavírání železničních tratí z důvodu na nich probíhajících prací. Dosavadní koncepce koridorů pro řízení kapacity se zruší, vzhledem k hodnocení totiž nezajistilo uspokojivé výsledky, které plynuly z neúplného provádění a chyb v návrhu.

Komise uvedla, že stávající rámec neslouží stejně dobře všem segmentům trhu, přičemž nákladní a přeshraniční doprava má problémy s kapacitou, která by odpovídala potřebám zákazníků. O současných pravidlech řízení kapacity se rozhoduje „každoročně, na národní úrovni a ručně“, což je problém pro přeshraniční služby, vede ke zpožděním a brání fungování jednotného trhu. Zpoždění způsobuje také nedostatečná koordinace údržbových prací. Železniční sektor tak sice zahájil několik iniciativ včetně projektu změny jízdních řádů, jehož cílem je revidovat proces řízení kapacity, realizace je však možná pouze prostřednictvím změn právních předpisů EU. Návrhy nyní posoudí Evropský parlament a Rada v rámci řádného legislativního postupu.

Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu nicméně už vyzvalo k ambicióznímu a naléhavému přístupu. Uvedlo, že více než padesát procent objemu železniční nákladní dopravy překračuje alespoň jednu hranici, ale infrastruktura je „mozaikou“ systémů zaměřených na jednotlivé státy a „přístup zaměřený na jednotlivé státy bude podkopávat růst“.

Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností uvítalo nařízení o kapacitě jako „včasný právní předpis, který železniční sektor dlouho požadoval“, aby se vypořádal se současným „příliš rigidním“ právním rámcem. Vyzvalo k urychlenému přijetí návrhu a uvedlo, že první konkrétní výsledky by mohly následovat do roku 2025.

Větší nákladní vozidla výměnou za nižší emise?

Komise rovněž navrhla revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech, která by umožnila, aby nákladní vozidla s nulovými emisemi byla těžší než jejich protějšky na fosilní paliva. To by podpořilo používání bezemisních technologií, které jsou v současnosti těžší, a s jejich budoucím odlehčením by umožnilo zvýšit užitečné zatížení. A dále návrh také říká, že nákladní vozidla s nákladem, který je přepravován dvěma nebo více druhy dopravy, by rovněž mohla být vyšší a těžší.

Prázdných kamionů na silnicích může být méně. Nové systémy umožňují sledovat přepravu zásilek v reálném čase a logistickým firmám poskytnou informace, zda bude balíček doručen v dohodnutém termínu nebo kdy byl skutečně předán adresátovi. Ilustrační snímek. Foto: C&B

Obavy z dopadů větších nákladních vozidel na železnici však vyjádřila Evropská federace odborových svazů pracovníků v dopravě. CER rovněž uvedla, že by tyto změny mohlo zkomplikovat přechod na jiný druh dopravy. Evropské sdružení pro železniční nákladní dopravu, které zastupuje především soukromé provozovatele, vyjádřilo podobný názor. Obě tato průmyslová sdružení pak uvedla, že změny by měly být zváženy spolu s návrhy na revizi směrnice o kombinované dopravě, které by měly být zveřejněné nejpozději v červenci.

Navrhuje se také společný přístup k výpočtu emisí skleníkových plynů z dopravy. ERFA uvedla, že se jedná o pozitivní vývoj, který by měl zahrnovat spíše externí faktory, jako je hluk, bezpečnost a využití půdy, než pouze emise z výfukového potrubí.

uvedl, že metoda CountEmmissionsEU je potřebná, aby se zabránilo „greenwashingu“, a měla by sloužit jako základ pro plnohodnotný systém označování emisí uhlíku v dopravě.

(mig)